Ako jazdiť aby vám spojka vydržala čo najdlhšie?

9769

Celkové hodnotenie článku

4,9 rating

Spojka v aute predstavuje nočnú moru pre viacerých šoférov, najmä však pre začiatočníkov. Samotná spojka si na rozdiel od iných prvkov riadenia v aute vyžaduje riadenie s citom. Pri vozidlách s manuálnou prevodovkou je spojka jediným prepojením medzi motorom a prevodovkou.

Na čo slúži spojka v aute?

Spojka predstavuje časť vozidla, ktorá spája dve alebo viac otáčajúcich hriadeľov. Jednoducho povedané, spojka je mechanické zariadenie, ktoré prenáša rotačný výkon z motora na kolesá v každom vozidle. V aute potrebujete spojku, pretože motor sa stále otáča, ale kolesá vozidla nie. Aby sa vozidlo zastavilo bez vypnutia motora, musia byť kolesá nejakým spôsobom odpojené od motora. Taktiež výrazne napomáha pri efektívnom prenose výkonu motora.

Keď vykonávate záber na spojku hydraulický piest tlačí na uvoľňovaciu vidlicu, ktorá potom zatlačí na ložisko uprostred pružiny. Zasunutím stredu pružiny, sériu kolíkov okolo vonkajšej strany spôsobí, že pružina vytiahne tlak z disku spojky a tým sa uvoľní spojka z odstredivého motora.

Naopak, keď nezaberáte na pedál spojky, sú tam pružiny, ktoré vyvíjajú tlak na kotúč spojky, čo zase pôsobí na zotrvačník. Takto sa motor uzamkne na hriadeľ prevodovky a umožní točiť rovnakou rýchlosťou a tým vám umožní pohyb. Pre lepšie pochopenie spojkového systému si pozrite video.

Takže prečo potrebujete vlastne spojku? Hlavným dôvodom potreby spojky v aute je, že umožňuje motor bežať aj vtedy, keď sa vozidlo nepohybuje. Taktiež umožňujú vodičovi meniť prevodové stupne, čo je veľmi dôležité pre efektivitu. Meniť prevodové stupne bez odpojenia spojky by spôsobilo náhle zaťaženie a nárazy na prevodovkách, čo môže v konečnom dôsledku viesť k poruche prevodovky.

Zloženie spojky

Spojka v aute je rozdelená z viacerých hľadísk a to z hľadiska konštrukcie, spôsobu prenosu hnacej a hnanej sily a ovládania. Na obrázku nižšie môžete vidieť základnú formu väčšiny spojok. Tieto časti sú spojené dohromady, čím vytvárajú trenie a synchronizujú motor a kolesá (cez prevodovku).

1. Zotrvačník

Zotrvačník je pripojený k zadnej časti motora. Slúži najmä ako trecia plocha (hladký povrch) pre lamelu, ktorá musí byť pritláčaná na zotrvačník, ak chceme prenášať točivý moment z motora cez zotrvačník.

2. Trecia lamela

Trecia lamela sa nachádza medzi zotrvačníkom a prítlačným kotúčom. Z oboch strán má trecie plochy podobne ako brzdové doštičky. Pri postupnom uvoľňovaní spojky dochádza na trecej lamele ku sklzu, ktorý umožňuje plynulý rozbeh auta.

3. Prítlačný kotúč

Keď stlačíte pedál spojky, prítlačný kotúč sa uvoľní a zotrvačník sa otáča nezávisle od disku, čo zabraňuje prenosu krútiaceho momentu z motora na prevodovku. Prítlačný kotúč používa membránovú pružinu aby pôsobil silou na treciu lamelu a tá následne zatlačila na zotrvačník motora.

4. Vypínacie ložisko

Vypínacie ložisko slúži na odpojenie spojky. Pri stlačení pedálu sa pomocou lanka odsunie prítlačný kotúč od trecej lamely, čo spôsobí, že sa prestane prenášať točivý moment na kolesá vozidla.

Zloženie spojky.
Na obrázku môžete vidieť zloženie spojky.

Ako to funguje?

Na vozidlách sa používa doska s trecími spojkami, ktorá umožňuje otáčanie vstupného hriadeľa prevodovky a motora pri rovnakej rýchlosti. Trenie, ktoré vzniká medzi motorom a prevodovkou je to, čo zabezpečuje silu potrebnú na pohyb vozidla.

Záber spojky

Autoškoly túto činnosť definujú ako okamih, kedy sa začína prenášať moment z motora do prevodovky. Keď je spojka v plnom záberu, prenáša sa celý výkon motoru na prevodovku.  Správny záber spojky je vtedy, keď je pedál spojky uvoľnený do určitej polohy (zvyčajne z 2/3 pustená) a kde sa dosky spojky začnú dotýkať. Vtedy nastane okamih, kedy sa Vaše vozidlo začne pomaly pohybovať. Taktiež sa to prejavuje ak stojíte v kopci. Pri správnom zábere spojky bude vaše vozidlo stáť na mieste.

Životnosť spojky

To akú dlhú bude mať životnosť Vaša spojka výrazne ovplyvňujú vaše vodičské schopnosti a zaobchádzanie s vozidlom. Samotná spojka sa neopotrebováva rýchlo nakoľko väčšina jej komponentov má dobrú životnosť (min. 100 000 km), avšak pri nevhodnom zaobchádzaní môžete jej životnosť výrazne skrátiť.

Pravidelná kontrola a údržba je jedným z faktorov, ktorý prispieva k predĺženiu životnosti spojky. Spojkový systém musí byť schopný pri stlačení pedálu spojku rozpojiť a naopak, pri uvoľnení pedálu musí motor bežať bez preklzu. Ak spojkový systém toho nie je schopný životnosť spojky sa skracuje a je potrebný servis.

Kedy sa kazí spojka?

Asi každý z Vás zažil tú otravnú situáciu, keď stojíte v kolóne. Nie ste jediný komu sa kazí dobrá nálada. Aj samotné spojky trpia a dokonca viac ako si myslíte. Keď stojíte v zápche, nastáva situácia, kedy spojka je príliš preťaženávzniká teplo. To je pre spojku extrémne náročné nakoľko sa musíte rozbiehať každú chvíľu a vzniknutá teplota sa nedokáže vychladiť. S tým súvisí aj časté rozbiehanie zo stoja, nevhodné používanie spojky vo vozidle či ťahaním iného auta/vozíka. Vtedy nastáva situácia, kedy v spojke dochádza k vysokému treniu a teda vzniká vysoká teplota, čo prehrieva celú spojku a opotrebováva spojkový systém.  

V prípade kolón či preťaženej mestskej dopravy sa často stáva, že vodiči počas stoja držia pedál spojky za vidinou ďalšieho posunutia sa z miesta. Toto úplne blokuje spojku. Dlhé držanie pedála spojky môže poškodiť guľôčkové ložisko spojky. V takomto prípade je lepšie zastaviť vozidlo a zaradiť do neutrálu.

Ďalším príkladom, kedy sa spojka kazí je, keď neuvoľníte úplne spojkový pedál. Kombinácia polovične zapojenej spojky a plynového pedálu spôsobí rýchle stúpanie otáčok motora avšak neprenesie celú energiu na prevodovku. Výsledkom je, že spojka skĺzne, čo spôsobí prehriatie a ťažké poškodenie dosiek spojky.

Uvoľnenie spojky príliš skoro spôsobí, že vaše vozidlo začne trhať, kým nebude mať dostatočný tlak na motor a prevodovku. Ak sa spojka rýchlo uvoľní, prevodovka, ktorá stojí bude pôsobiť protiľahlo a tak sa začne spojka rýchlejšie opotrebovávať, ako pri bežnom použití. Rýchle uvoľnenie spojky tiež spôsobí poškodenie prevodovky.

Náročná výmena prevodovky.
Výmena prevodovky nieje jednoduchou záležitosťou.

5 najlepších trikov ako čo najlepšie šetriť spojku

1. Základné pravidlo – noha preč z pedálu

Mnoho vodičov používa spojkový pedál ako miesto na odpočinok pre nohu. Je to ale zlý zvyk, ktorý zaťažuje vypínacie ložisko a prekĺzavanie trecej lamely. Preto by sa mali snažiť uvoľniť pedál čo najrýchlejšie, ale s citom po každom radení.

2. Nezastavujte

Pri pomalom hýbaní sa v kolónach alebo pri preťaženej mestskej doprave je určite lepšie ísť pomalšie a zaostávať pred autom pred vami ako sa posúvať po kúskoch stále dopredu a zastavovať. Snažte sa to minimalizovať! Pre spojku je oveľa lepšie ak sa aspoň kúsok hýbe vpred ako sa znovu rozbiehať.

3. Preraďujte rýchlo

Čím dlhšie držíte spojku stlačenú, keď meníte prevodové stupne, tým viac ju namáhate. Takisto, keď meníte prevodové stupne viac ako je potrebné. Obmedzením používania spojky predĺžite jej životnosť.

4. Nedržte zbytočne spojku

Pri častom zastavovaní v spomínaných kolónach, alebo keď stojíte na semaforoch, nedržte spojku v čakaní na rozbeh. Vyraďte si do neutrálu a až pri rozbiehaní stlačte spojku a pohnite sa vpred. Vďaka tomu ušetríte spojkový systém od zbytočného trenia a svoju ľavú nohu zbytočnému tlaku.

Týmto pravidlom by ste sa mali držať aj v prípade, keď stojíte v kopci. Aj z osobnej skúsenosti môžem povedať, že mnoho vodičov v kopci stojí na spojke namiesto brzdy, čím sa spojka zbytočne prehrieva a rýchlo sa opotrebováva. Ich zdôvodnenie prečo tomu tak robia je, že je pre nich ľahšie sa rozbiehať v kopci na spojke ako prešľapovať z brzdy na plyn.

5. Pri parkovaní použite ručnú brzdu

Veľa vodičov necháva zaradenú rýchlosť, čo spôsobuje namáhanie spojky aj pri vypnutom motore. V tomto prípade je na zabezpečenie auta lepšie použiť ručnú brzdu, čím sa zníži tlak na prítlačný kotúč spojky.

Servis spojky

To, či máte pokazenú spojku si podľa viacerých odborníkov môžete zistiť aj sami. Stačí, aby ste na rovnej ceste odstavili vozidlo a zatiahli ručnú brzdu. Následne zaradíte vyšší prevodový stupeň, pomaly zvýšite otáčky motora a uvoľňujete spojku. Ak sa motor nezastaví, tak spojka preklzuje a je potrebné navštíviť servis. Taktiež ak máte akékoľvek iné podozrenie, že by ste mohli mať problém so spojkou, je dôležité aby ste navštívili autoservis.

Dôležitá pravidelná kontrola spojky.
Pre vaše vozidlo je dôležite nechať si pravidelne skontrolovať spojku.

Automatická prevodovka

Vozidlá vybavené automatickou prevodovkou používajú úplne iný systém na zmenu prevodového stupňa. Obe prevodovky (manuálna a automatická) však plnia rovnakú funkciu a to prenášanie výkonu generovaného motorom na kolesá. Automatická prevodovka ale na rozdiel od manuálnej sa odlišuje absenciou pedálu spojky a riadiacej páky. Preto ak chcete riadiť vozidlo s automatickou prevodovkou nemusíte ovládať radenie stupňov. Vodič na začiatku jazdy len zaradí páku do správnej pozície a o rýchlostné stupne sa automaticky postará vozidlo. Táto varianta sa stále viac presadzuje aj u nás, pretože prináša väčší komfort jazdy.

Zistite prečo je dôležité mať v poriadku a hlavne správny prevodovkový olej vo vašom aute.

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here