Celkové hodnotenie článku
Obsah článku:
Ako sa pripraviť na strašiaka všetkých automobilov STK a EK?
Blahoželáme, auto je vaše! Tešíte sa? Nechceme vám kaziť radosť, ale brázdenie ciest nie je pre vlastníkov štvorkolesových tátošov jediná vec, ktorá by ich mala zaujímať. Auto vyžaduje oveľa viac pozornosti. Natankovať, poumývať a skontrolovať, či je všetko v poriadku. Jednou z vecí, ktoré k povinnostiam majiteľa motorového vozidla patrí je kontrola STK a EK.
Kontrola STK a EK vás čaká každé dva roky
Kontrola STK a EK sa opakuje pravidelne každé dva roky (po dosiahnutí veku vozidla 4 roky), pričom vozidlo vždy musí spĺňať vyhlášku ministerstva dopravy. Hoci názov tomu nenapovedá, v rámci STK sa kontroluje napr. aj povinná výbava. Výhodou je, že dnešná doba nám umožňuje objednať sa na STK online.
Hlavne bezpečne
Povinné zmluvné poistenie ukladá zákon, to uzavrieť treba, to je jasné. Pri novom aute uzavriete aj havarijné poistenie. Nebudete riskovať. Pravidelná technická a emisná kontrola tiež musí byť. Nie len preto, že nechcete platiť pokuty. V aute prevážate nie len seba, ale aj svojich najbližších. Nechcete, aby na zlý technický stav auta doplatili práve oni.


STK online – informácie na jednom mieste
Poistky ste uzavreli a zahrnuli ste do nich všetky možné pripoistenia. Pre každý prípad. S technickými chybami a bez platnej technickej a emisnej kontroly sa za žiadnu poistku neskryjete. Nové auto má STK a EK platné štyri roky od prevej evidencie. Staršie auto treba skontrolovať každé dva roky. Neviete, kedy máte ísť na kontrolu STK? Využite overenie STK online. Zadajte ŠPZ automobilu a dozviete sa všetky dôležité informácie. STK online vám prezradí všetko, čo o svojom aute chcete vedieť.
Neriskujte a auto na technickú kontrolu dôkladne pripravte
Ak máte servisného technika, ktorý sa o vaše auto príkladne stará, nemusíte sa báť. Vašou jedinou starosťou je nezabudnúť veľký techničák (osvedčenie o evidencii časť II.), technický preukaz a protokol o predchádzajúcej kontrole. Ak máte splyňovač, tak aj protokol o jeho montáži.
Rýchlu kontrolu urobíte aj sami
Predtým, ako auto na kontrolu odveziete, skontrolujte svetlá, pneumatiky a prasklinky na oknách. Aby ste na STK nešli zbytočne. Auto máte čisté? Ukážte sa. Nech je zamestnancom STK stanice už na prvý pohľad jasné, že sa o auto dobre staráte.
Technický stav vozidla je dôležitý
Dbajte na to, aby vám v servise najprv auto dôkladne skontrolovali. Overenie STK totiž najčastejšie kontroluje funkciu svetiel. Servisáci by mali skontrolovať aj funkciu bŕzd a pneumatiky si dokážete skontrolovať aj sami pomocou pravítka, minimálna hĺbka dezénu je totiž 1,6 mm. Pneumatiky musia byť nahustené na správny tlak a nemôžu mať žiadne viditeľné poškodenie. Vozidlá tiež zvyknú mať nefunkčný klaksón, praskliny na skle väčšie ako 20 mm (vtedy vozidlo neprejde) a obvyklý je tiež únik prevádzkových kvapalín. Na koniec dodáme len to, že overenie STK je bezproblémové len vtedy, keď máte auto čisté. Poriadne ho teda umyte aj zospodu. Celá príprava, ktorú vyžaduje kontrola STK, nie je veľmi dlhá, ale ušetrí vám množstvo problémov s opakovaním STK.
Zopár tipov, na čo nezabudnúť pri kontrole STK
Základom je pripraviť si doklady, najmä veľký techničák a doklady od dodatočných inštalácií do vozidla (napr. zatmavenie okien). Druhou vecou je kompletná povinná výbava, to znamená reflexný odev, výstražný trojuholník, lekárnička, náhradné alebo iba dojazdové koleso. Ak vám niečo chýba v lekárničke, zväčša sa oplatí kúpiť si ju rovno celú, stojí iba pár eur.
Staniciam technickej kontroly nič neunikne
Na stanici STK auto dôkladne skontrolujú. Brzdy, riadenie, nápravy, kolesá, rám, karoséria, motor, olej, svetlá, pneumatiky, fólie na aute, zaťaženie životného prostredia… aby ste mali istotu, že je váš štvorkolesový miláčik naozaj v poriadku a jazdou neohrozujete ani seba ani ľudí okolo.


Povinná výbava vozidla musí byť
Tu nedostatky na žiadneho technika nehodíte. Neviete, čo všetko sa v takej výbave nachádza?
- homologizovaný prenosný výstražný trojuholník
- reflexný odev
- náhradné koleso
- lekárnička
Kontrola STK je lacnejšia
Ak vás policajti stopnú a prídu na to, že máte neplatné STK a EK, pokuta vás neminie. Pravidelná kontrola automobilu je lacnejšia a svoje ťažko zarobené peniaze viete minúť aj príjemnejšie. Ani auto, na ktorom nejazdíte nie je bez technickej kontroly v bezpečí, ak ste ho z evidencie vozidiel neodhlásili. Kobra 11 za vami nepríde, ale pokutovať môže aj okresný úrad odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií.
STK cena nie je všade rovnaká
Každá stanica má vlastný cenník, ale rozdiel v cenách nie je veľký. Cenu vám na každej stanici ochotne povedia alebo si ju zistite online. Vďaka platnému certifikátu sa vyhnete rôznym nepríjemnostiam a ušetríte veľa času.
Zmeny v STK za rok 2018
V Máji 2018 vyšiel nový zákon o STK a EK. Aké zmeny priniesol a ako sa prejavia sa dočítate nižšie.
Za prepadnutú STK a emisnú kontrolu už neplatíte závratných 330 Eur.
Mnoho vodičov určite poteší, že za ich prepadnutú STK a EK na ktorú pravdepodobne zabudli v zhone povinností a bežného života zaplatia menej. Až šialene vysoká pokuta 330 Eur (165 STK a 165 EK) sa čiastočne zníži. Ako majitelia áut sme mali možnosť zaplatiť o niečo menej, ak sme pokutu uhradili do 15 dní od udelenia a to 110 Eur za každú prepadnutú EK a STK a vykonali príslušné kontroly. Po novom zaplatíte „len“ 55 € za každú prepadnutú kontrolu, ak nezabudnete vozidlo podrobiť príslušným kontrolám do 15 dní a uhradíte v stanovenej lehote udelenú pokutu. Ak tak nespravíte, okresný úrad Vám odošle pokutu v plnej sume 330 Eur.


Nový register zníži stáčanie kilometrov.
Vláda SR spúšťa nový register prevádzkových záznamov (RPZ). Od teraz sa stáčať bude ťažšie, čo určite poteší férových majiteľov vozidiel. Po novom do registra bude evidovaný prejdený počet KM pri každom servisnom či administratívnom a úradnom úkone. Už nebude len predmetom staníc TK, EK a KO ale aj polície, vášho servisu či dokonca poisťovne a lízingových spoločností. Takto by sa mal zvýšiť počet zápisov stavu odometra a tak eliminovať možnosť stočiť veľký počet prejazdených kilometrov na vozidle. Novinkou je povinnosť udávať stav odometra podnikateľom či živnostníkom, ktorí predávajú vozidlá spolu s jeho VIN číslom. Tieto údaje je povinný uvádzať vo všetkej dokumentácii týkajúcej sa zmeny majiteľa vozidla (zmluva, inzerát, preberacie protokoly…).
Oddnes môže byť vaše vozidlo na EK aj „dočasne spôsobilé“.
Ak ste v minulosti len tesne neprešli cez EK, oddnes budete mať šancu to napraviť. Do 20. mája platilo, že je vaše vozidlo technicky „spôsobilé“ alebo „nespôsobilé“. Podľa novely pribudla možnosť „dočasne spôsobilé“. Ak sa nejedná o závažné chyby zistené na EK, za tie stredné a drobné máte možnosť od stanice EK obdržať štatút „dočasne spôsobilé“. Tento platí 60 dní a vodič je povinný do 60 kalendárnych dní opakovať kontrolu vypúšťaných emisií.
Ak chyba nie je odstránená ani do 60 dní, vaše vozidlo sa stáva nespôsobilým pre účasť v cestnej premávke.


Zmena lehôt pre TK.
Od 20.Mája sa niektoré motorové vozidlá oslobodzujú od pravidelných TK. Zmena sa týka trojkolky do 50cm3 (L2e), motocyklov do 50cm3 (L1e), prípojných vozidiel do 750 KG (O1), malých prípojných vozidiel pripojených k traktorom do 1 500kg (R1). Zmeny platia aj pre motocykle a motocykle s postranným vozíkom s objemom od 50 do 125 cm3, prípojné vozidlá s váhou od 750 kg do 3500 kg a prípojné vozidlá za traktor (1500 – 3500 kg). Spomínaná zmena spočíva v povinnosti podrobiť sa prvej TK po 4 rokoch od zakúpenia nového vozidla, rovnaký interval (4 roky) ostáva aj pre ďalšie TK.
TUNING je zločin.
Po novelizácii už „tuneri“ nebudú môcť demontovať napríklad filter pevných častíc z výfuku. Zákaz sa vzťahuje aj na úpravu vozidla a komponentov spôsobom, ktorý vedie k jeho „technickej nespôsobilosti“. Zahŕňa to nielen tzv. tuning, ale aj rozmery diskov či pneu, ktoré nie sú schválené pre vaše vozidlo. Takéto zmeny sa týkajú aj koncoviek výfukov a fólií na čelných sklách. Rovnako nespôsobilosť vozidla stále tvorí rad iných úprav, ktoré nie sú zaznamenané v technickom preukaze vozidla a zákon ich svojvoľnú aplikáciu neakceptuje.


Registrácia vozidiel M1 s pravostranným riadením.
Po novom vám za istých podmienok bude umožnené zaregistrovať na Slovensku aj vozidlo s pravostranným riadením. Keďže tieto vozidlá bežne jazdia v rámci EU (Veľká Británia, Írsko, Malta, Cyprus). Rozhodnutie prijal súdny dvor EÚ a už je v plnej platnosti aj na Slovensku. Táto legislatívna zmena pre Slovensko platí pre vozidlá kategórie M1 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča.
Všetko o STK a EK
Teraz už viete, ako pripraviť vaše vozidlo na technickú a emisnú kontrolu. Auto však máte pripravené, no neviete, ktorú STK máte navštíviť. Zistite, kde nájdete najbližšiu možnú technickú kontrolu.
TU sa zároveň dozviete, kde zaplatíte za kontrolu najmenej.