Ako sa správne starať o pneumatiky

5190

Pneumatiky sú viac ako len čierne, okrúhle veci, ktoré poháňajú auto. Využívajú inovatívny mix chémie, fyziky a intenzívneho inžinierstva. V tomto článku Vám vysvetlíme konštrukciu pneumatík, aké poruchy môžu vzniknúť, ako ich uskladniť po zime alebo ako nájsť správne pneumatiky pre vaše vozidlo.

Pneumatika je jedinou časťou vozidla, ktorá sa dotýka cesty. Musí dosiahnuť rovnováhu medzi trakciou, komfortom, trvanlivosťou, energetickou účinnosťou a celkovými nákladmi. V dôsledku týchto potrieb sú pneumatiky zložitejšie na navrhovanie a stavbu.

Konštrukcia pneumatík

Pneumatiky sa skladajú z niekoľkých rôznych komponentov:

Vnútorná vložka – vzduchotesná vrstva zo syntetickej gumy

Kostra – vrstva nad vnútornou vložkou, pozostávajúca z tenkých prameňov textilných vlákien (alebo káblov) spojených do gumy. Tieto káble do značnej miery určujú pevnosť gumy a pomáhajú jej odolávať tlaku.

Pätka a jej ochrana – je to  miesto, kde gumová pneumatika uchopí kovovú kostru. Výkon motora a brzdná sila sa prenášajú z ráfika gumy na kontaktnú plochu s povrchom vozovky.

Pätkové lanko – to sa pevne prichytí k ráfiku pneumatiky, aby sa zabezpečilo vzduchotesné uchytenie a udržanie pneumatiky správne nasadenej na ráfiku.

Bočnice – chráni stranu pneumatiky pred nárazmi, obrubníkmi a vozovkou. Dôležité informácie o pneumatike sú uvedené na bočnej stene, ako je veľkosť a rýchlosť.

Oceľové nárazníky (pásy) – do značnej miery určujú pevnosť pneumatiky. Skladá sa z jemných, odolných oceľových kordov spojených do gumy. To znamená, že pneumatika môže odolať namáhaniu z otáčania a v dôsledku otáčania sa pneumatika nerozširuje.

Čiapka alebo pás s nulovým stupňom – táto dôležitá bezpečnostná vrstva znižuje trenie a pomáha udržiavať tvar gumy bez ohľadu na rýchlosť jazdy. Aby sa zabránilo odstredivému natiahnutiu pneumatiky, vystužené kordy na báze nylonu sú zapustené do gumovej vrstvy a umiestnené po obvode pneumatiky.

Behúň – poskytuje trakciu a priľnavosť pneumatiky a je navrhnutý tak, aby odolával opotrebeniu a teplu.

Bezpečnosť jazdy pri správnom dezéne pneumatiky.
Dezén pneumatík má veľký vplyv na bezpečnosť a komfort jazdy

Dizajn pneumatiky – drážky a vzory gumy na povrchu pneumatiky sú rozhodujúce pre výkon pneumatík. Dezén behúňa hrá dôležitú úlohu v priľnavosti pneumatík v rôznych typoch jazdných podmienok a môže mať vplyv na vašu bezpečnosť a komfort z jazdy.

Zloženie pneumatík

Pneumatiky obsahujú veľa gumových zmesí a iných materiálov, pretože sa vyžaduje, aby pracovali bezpečne v širokom spektre náročných podmienok. Očakáva sa, že gumy budú fungovať tisíce kilometrov pri zachovaní ich základných a bezpečnostných vlastností.

Prírodná guma

Prírodný kaučuk poskytuje špecifické vlastnosti pneumatík. Je obzvlášť vhodný pre odolnosť proti trhlinám.

Syntetické polyméry

Dva hlavné polyméry syntetického kaučuku používané pri výrobe pneumatík sú butadiénový kaučuk a butadiénový kaučuk styrénu. Tieto kaučukové polyméry sa používajú v kombinácii s prírodným kaučukom. Fyzikálne a chemické vlastnosti týchto polymérov určujú výkon každého komponentu v pneumatike, ako aj celkový výkon gumy.

Ďalším dôležitým syntetickým kaučukom je halogénový polyizobutylénový kaučuk, všeobecne známy ako halobutylová guma. Tento materiál spôsobuje, že vnútorná vložka je nepriepustná, čo pomáha udržať pneumatiku nafúknutú. 

Oceľ

Oceľový drôt sa používa v pásoch pneumatík a v pneumatikách pre nákladné vozidlá. Pásy pod behúňom slúžia na vystuženie plášťa pneumatiky a na zlepšenie opotrebovania a manipulácie s pneumatikami.

Textília

Textílie v pneumatikách sú rôzne typy tkaninových šnúr, ktoré zosilňujú pneumatiku. Šnúrky na pneumatiky poskytujú rozmerovú stabilitu a pomáhajú pri podpore hmotnosti vozidla. Tieto textílie sú tkaniny z polyesterových kordov, tkanina z umelého hodvábu, nylonová tkanina a aramidová tkanina. Používajú sa na výrobu pneumatík.

Rozdelenie pneumatík

Podľa konštrukcie plášťov

✔️ Diagonálne

✔️ Radiálne

✔️ Semiradiálne – zmiešané

✔️ Zosilnené

✔️ Dočasná pneumatika

Podľa členenia dezénu

✔️ Smerový dezén

✔️ Symetrický dezén

✔️ Asymetrický dezén

Sezónnosť

✔️ Zimné (hĺbka dezénu min. 4 mm)

✔️ Letné (hĺbka dezénu min 1,6 mm)

✔️ Celoročné (univerzálne)

Rozdielna hĺbka dezénu na zimných a letných pneumatikách.
Hĺbka dezénu na pneumatikách.

Zákon o pneumatikách

Nesmiete zabudnúť ani na to, že vaše vozidlo upravuje zákon 464/2009 o prevádzke vozidiel v premávke na podzemných komunikáciách. Tento zákon upravuje pneumatiky, kolesá a protisklzové reťaze a ich používanie.

Poruchy pneumatík

Nič nie je viac frustrujúce ako sfúknutá pneumatika. Keď sa to stane, často si myslíme, že pneumatika nebola dostatočne silná, alebo v nej došlo k nejakej chybe. Príčiny zlyhania pneumatík je možné vylúčiť s trochou starostlivosti a pozornosti počas bežnej údržby.

5 dôvodov zlyhania pneumatík

1. Podhustenie

Jednou z hlavných príčin zlyhania pneumatík je podhustenie. Gumy, ktoré sú podhustené viac v bočnej stene. Nadmerné ohýbanie spôsobuje, že sa zahrejú ďaleko nad normálne prevádzkové teploty, najmä počas horúceho počasia. Keď sa pneumatika nadmerne zahrieva, guma sa začína rozkladať a pri príliš dlhej jazde môže viesť k roztrhnutiu bočnej steny pneumatiky alebo k oddeľovaniu behúňa. Výsledkom je okamžitá a rýchla strata tlaku vzduchu, často sprevádzaná hlasnou ranou, keď pneumatika exploduje.

2. Prehustenie pneumatík

Tento problém sa stáva zriedkavejšie ako podhustenie, ale pneumatiky môžete tiež prefúknuť.  Nadmerné nafúknutie pneumatík spôsobuje, že vaše pneumatiky sú náchylnejšie na poškodenie, strácajú svoju pevnosť a priľnavosť k vozovke. Nikdy neprekračujte maximálne hodnoty tlaku napísané na boku pneumatiky a vždy dodržujte odporúčaný tlak v pneumatikách pre zaťaženie vozidla a prevádzkové podmienky.

3. Príliš veľká hmotnosť

Problémom môže byť aj veľká záťaž na pneumatiky. Najlepší spôsob, ako predísť takémuto zlyhaniu, je kontrola zaťaženia pneumatík a uistenie sa, že zodpovedajú použitiu. Ak tomu tak nie je, prejdite na pneumatiku s vyššou nosnosťou.

4. Nepravidelné opotrebenie spôsobené mechanickými problémami

Nesprávne nastavenie alebo opotrebované časti podvozku sú ďalším primárnym dôvodom, prečo sa pneumatiky neopotrebovávajú rovnomerne. To znamená, že sa jedna strana opotrebováva oveľa rýchlejšie ako druhá. Môže to mať súvis s nesprávnou zbiehavosťou kolies. Majiteľ tak nemá inú možnosť ako pneumatiku vymeniť.

Problémy pneumatiky spôsobené mechanickým poškodením.
Mechanické problémy pneumatiky.

Iné spôsoby opotrebovania naznačujú iné typy mechanických problémov. Najbežnejšie je opotrebenie spojené s presadením kolies. V tomto prípade jedna alebo viac pneumatík idú po ceste v rôznych uhloch alebo s príliš veľkým sklonom vstavaným do zostavy kolies. V obidvoch prípadoch sa guma na pneumatikách rýchlejšie opotrebováva.

Zlomené závesné diely, opotrebované a voľné ložiská alebo puzdrá vytvárajú vlnenie v kolese a pneumatike. Postupne sa toto kolísanie v kolese prejavuje v gume behúňa, či už ako banka na blokoch behúňa alebo ako diagonálne pruhy opotrebenia na povrchu behúňa. Tieto modely opotrebovania poukazujú na vážne problémy s odpružením, ktoré je potrebné riešiť z bezpečnostných dôvodov a kvôli životnosti behúňa pneumatiky.

5. Nebezpečenstvo na ceste

Ak idete po ceste a narazíte na dieru alebo prejdete cez prekážku, pneumatika má plný nápor. Ak je náraz dostatočne tvrdý, bočná stena pneumatiky sa stlačí medzi objektom a prírubou kolesa. Tento „šok“ môže na bočnej stene, kde sa šnúry rozlomili, spôsobiť vytrhnutie časti pneumatiky alebo vytvorenie veľkých trhlín. Ak vidíte vydutie na vašich pneumatikách, mali by byť odstránené a vymenené čo najskôr. Ak sa pneumatika nevymení, môže nakoniec zlyhať.

Klince a skrutky môžu tiež prepichnúť pneumatiky. Mohli by tak spôsobiť rýchlu defláciu alebo pomalý únik vzduchu.

Najlepší spôsob, ako dosiahnuť maximálny počet kilometrov z pneumatík a zabrániť vyfukovaniu, je zabezpečiť, aby boli v dobrom prevádzkovom stave, pravidelne kontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách a opatrne jazdiť, aby ste sa vyhli nebezpečenstvám na ceste.

Pravidelná kontrola pneumatík.
Pravidelne kontrolujte stav vašich pneumatík

Oprava pneumatík

Ak si všimnete, že vaša pneumatika je mäkká, ale napriek tomu má v sebe nejaký vzduch, môžete ju opraviť pomocou spreja na pneumatiky, pokiaľ otvor nie je v bočnej stene. Taktiež môžete použiť rôzne sady na opravy defektu pneumatiky. Ak sa bude vzduch naďalej uvoľňovať, môžete skončiť s jazdou na ráfiku, čo spôsobí poškodenie. Takže, čo by ste mali robiť, keď sa zdá, že vaša pneumatika nemá dosť vzduchu? Výmenu a opravu pneumatík si môžete pozrieť aj na tomto videu.

Smart Spair

Sada na opravu defektov

Opravárenská sada na opravu pneumatík s kompresorom je jednoduché a rýchle riešenie defektov bez nutnosti výmeny pneumatiky. Oprava vám tak zaberie max. 15 minút.

5 krokov opravy defektu pneumatiky

1. Na začiatok

Budete musieť odstrániť pneumatiku z Vášho vozidla. Aby ste to dosiahli, musíte si prečítať návod na použitie a použiť náhradnú pneumatiku (dojazdové koleso) a nástroje, ktorými sú vybavené všetky vozidlá. Uistite sa, že to môžete urobiť na bezpečnom mieste, ďalej od cestnej premávky. Ak sa Vám nedarí pneumatiku bezpečne vymeniť, požiadajte o pomoc odborníka.

2. Vyhľadajte defekt

Otáčajte pneumatiku a preskúmajte celý behúň a bočnú stenu, aby ste našli miesto vpichu, kde je únik. Môže to byť niečo tak jednoduché ako klinec alebo skrutka zapustená do behúňa. Ak ste našli nejaký predmet zapichnutý v pneumatike, zatiaľ ho nevyťahujte. V prípade, že nevidíte objekt, ktorý prepichol pneumatiku, budete musieť nájsť únik inými metódami.

3. Označte miesto na opravu

Pred vytiahnutím klinca alebo skrutky z plochej pneumatiky odoberte kúsok pásky a položte ju tesne pod miesto, kde sa pneumatika pretrhla. Perom označte presné miesto, na ktorom je klinec. Toto vám umožní znovu nájsť dieru, keď je objekt vonku. 

4. Odstráňte to

Pokračujte a vyberte klinec alebo skrutku z pneumatiky. Ak sa Vám nedá klinec ľahko vybrať, pomôžte si kliešťami. Skrutku môžete jednoducho odskrutkovať pomocou skrutkovača. Keď to urobíte, uistite sa že je pneumatika na rovnom mieste.

Defekt pneumatiky je potrebné odstrániť na rovnej ceste.
Defekt vždy odstraňujte na rovnej ceste

5. Použite sprej na defekt

Sprej na defekt pneumatiky Vám ich nafúka, či už ide o pneumatiky s dušou alebo bezdušové.  Nedá sa však použiť na poškodené vzdušnice, bočné poškodenie alebo ak je pneumatika uvoľnená z ráfika. Takto opravenú pneumatiku môžete dať následne v servise bez problémov opraviť.

Údržba pneumatík

Pneumatiky sú jedinou vecou medzi vozidlom a vozovkou. Keď sú správne nafúknuté a v dobrom stave, maximalizuje sa manipulácia, stabilita a bezpečnosť vozidla. Naopak, keď sú pneumatiky zle nafúknuté, opotrebované alebo poškodené, môžu znížiť odolnosť voči aquaplaningu alebo predĺžiť brzdnú dráhu. Tlak vzduchu v pneumatike je ako olej v motore –  keď je nízky, výsledné vnútorné poškodenie nie je vidieť, kým nie je neskoro.

Je tiež dôležité otáčať pneumatiky na vozidle každých približne 11 000 km. Dnešné vozidlá s pohonom predných kolies spôsobujú, že sa riadené pneumatiky opotrebujú oveľa rýchlejšie ako pneumatiky na zadnej náprave. Pravidelným otáčaním predných pneumatík na zadné a zadných pneumatík na prednú stranu, môžu motoristi dosiahnuť rovnomerné opotrebenie všetkých štyroch pneumatík a zvýšiť kilometrový výkon. Ak sa pneumatiky neotáčajú, často to vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu predných pneumatík, zatiaľ čo zadné pneumatiky vytvárajú nepravidelné vzory dezénu, ktoré spôsobujú vibrácie. To isté možno povedať o zladení. Keď vozidlo nie je správne zarovnané, pneumatiky sa opotrebujú rýchlejšie, čo vedie k zvýšeným prevádzkovým nákladom.

Vodiči by mali pravidelne vykonávať vizuálnu kontrolu svojich pneumatík, najmä po zasiahnutí výtlku, obrubníka alebo akéhokoľvek druhu cestnej prekážky. Výšky, rezy a iné viditeľné poškodenia oslabujú vnútorné súčasti pneumatiky, čo môže viesť k vyfukovaniu. Pravidelné vizuálne kontroly často identifikujú potenciálne problémy skôr, ako dôjde k nehode. Dobrý nápad je tiež nechať skontrolovať pneumatiky odborníkom pred akýmkoľvek dlhým výletom.

Tipy na uskladnenie pneumatík

Umyte ich

Pred uskladnením pneumatiky umyte, aby ste ich vyčistili od nečistôt, špiny a prachu z jázd. 

Čistota uskladňovaných pneumatík je základ.
Pneumatiky vždy odkladajte čisté a pripravené na sezónu

Zabaľte ich

Po čistení položte každú pneumatiku do vlastného veľkého vzduchotesného plastového vrecka (dobre sa tu používajú vrecká na trávu a lístie) na skladovanie. Vyhnite sa akejkoľvek vlhkosti a odstráňte čo najviac vzduchu. Uzatvorte vrecko pevne páskou, aby ste vytvorili osobný priestor pre každú pneumatiku. 

Pozor na slnko

Pneumatiky chráňte pred priamym slnečným svetlom. Ultrafialové lúče a teplo sú pre gumu škodlivé.

Umiestnenie

Pneumatiky umiestnite na chladnom a suchom mieste. Suterén alebo klimatizovaný priestor funguje najlepšie. Vyhnite sa štandardnej garáži, kôlni alebo podkroviu nakoľko majú viac vlhkosti. Uistite sa, že pneumatiky sú uložené mimo dosahu elektrických motorov, pecí, spínačov a čerpadiel, pretože sú zdrojom ozónu.

Ak je to možné, skladujte pneumatiky v zvislom smere, nie vodorovne, aby sa znížilo napätie a skreslenie pneumatík. Pneumatiky položte radšej na kus čistého dreva, a nie priamo na zem.

Nenechávajte vozidlo nečinné

Ako dodatočnú poznámku – nenechávajte vozidlo dlhšiu dobu nečinné na pneumatikách. Dlhodobá nečinnosť je viac škodlivá pre pneumatiky ako týždenné jazdy. Jazda na pneumatikách pomôže ohnúť pneumatiku a udržať disperziu oleja v gumených zmesiach.

Rovnako ako všetci, tak aj pneumatiky starnú.  Týchto niekoľko tipov však môže spomaliť proces a predĺžiť životnosť vašich pneumatík počas skladovania. Nezabudnite, že pred montážou uložených pneumatík späť na vozidlo sa najprv uistite, že pneumatiku skontroluje odborník z pneuservisu. 

Ďalšie tipy na údržbu a bezpečnosť pneumatík

V záujme zachovania bezpečných pneumatík sú tu niektoré kroky, ktoré by ste mali dodržiavať:

✔️ Tlak v pneumatikách kontrolujte raz mesačne.

✔️ Pri kontrole tlaku v pneumatikách nezabudnite skontrolovať náhradné diely.

✔️ Vyhnite sa nákupu použitých pneumatík. Pri výmene pneumatík vymeňte všetky 4 pneumatiky naraz.

✔️ Vymeňte pneumatiky, ktoré sú staršie ako 5 rokov, bez ohľadu na množstvo behúňa, ktorý zostáva na nich.

Starostlivosť o pneumatiky netreba podceňovať!
Starostlivosť o pneumatiky je veľmi podstatná.

A nakoniec, keď si idete vyberať nové pneumatiky, rozhodujte sa na základe týchto troch odporúčaní:

✔️ Vlastné skúsenosti a recenzie – Tomuto prisudzujeme najväčšiu váhu nakoľko najlepšie odporúčania sú na základe skúseností, či už vlastných alebo iných.

✔️ Spotreba paliva, hlučnosť a priľnavosť – na základe týchto parametrov, ktoré sú uvedené už na každej pneumatike, môžete porovnať dezény buď toho istého výrobcu alebo aj jednotlivé značky medzi sebou.

✔️ Testovanie pneumatík – tu získate prehľad o jednotlivých technických parametroch pneumatiky a ich porovnanie s inými značkami.

Samotný nákup pneumatík je oveľa jednoduchší, ak trochu pochopíte, ako sú vyrobené a čo ovplyvňuje ich výkon.

Keď už viete ako fungujú pneumatiky, prečítajte si aj prečo sa neoplatí jazdiť na zimných pneumatikách v lete.

1 komentár

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here