Chystáte sa kúpiť nové auto, už máte dokonca vybratú aj značku a konkrétny model, a vtedy prichádza tá dilema – benzín vs. diesel. Alebo s tým možno bojujete ešte pred výberom auta. Ktoré sa viac hodí do mesta? Čo ekonomické hľadisko – cena za palivo, náhradné diely a servis? Okrem týchto sa vám vynárajú desiatky ďalších otázok a pomedzi ne aj pochybnosti, lebo sused sa vám minule sťažoval, že mal problém s dieselom naštartovať v mínusových teplotách. Ako sa teda rozhodnúť?
Pomôžeme vám. V našom novom blogu sme sa pozreli na 7 hlavných rozdielov medzi benzínovým a dieselovým motorom. Na záver sme si pre vás pripravili aj malý informačný kvíz, ktorý vám pomôže pri výbere. Chcete sa správne rozhodnúť? Pokračujte v čítaní.
Obsah článku:
Sú si podobnejšie, ako by sa mohlo zdať
Možno vás to prekvapí, no benzínové a dieselové (naftové) motory sú si v podstate veľmi podobné. V oboch prípadoch ide o spaľovacie motory, fungujúce na princípe zmeny chemickej energie paliva na mechanickú energiu. Dôležitým rozdielom je však sekvencia spaľovania. Kým pri benzínových motoroch dochádza k stlačeniu zmesi paliva a vzduchu, v prípade dieselových motorov sa tieto prvky spolu vôbec nemiešajú.
7 základných rozdielov, o ktorých by ste mali vedieť
Kedysi bol benzín rozšíreným a obľúbeným palivom, v poslednej dobe ho však pomaly ale isto dobehol diesel. Dnes sa už drvivá väčšina modelov áut vyrába v oboch variantoch, preto sa aj s touto dilemou stretáva čoraz viac vodičov. Poďme sa teraz pozrieť na základné rozdiely medzi týmto dvomi typmi motorov. Osvetlia nám plusy i mínusy nafty aj benzínu.
1. Hlučnosť motora
Vo všeobecnosti platí, že dieselový motor robí väčší hluk ako ten benzínový. Naftové motory majú aj vyššie úrovne NVH (skratka od Noise Vibration and Harshness, teda akési vibrácie hluku a drsnosť). Prečo je to tak? Molekuly dieselového paliva sú totiž oveľa väčšie ako tie benzínové, motor tiež beží na oveľa vyššiu kompresiu a generuje viac tepla, čo prináša zapaľovanie paliva spôsobujúce klepotajúce či hrkotavé zvuky.
Rozhodne by ste sa však teraz nemali zľaknúť, že v dieslovom aute nebudete počuť hudbu, alebo vaše deti počas jazdy nezaspia. Výrobcovia o tomto probléme totiž už dávno vedia, pracujú s ním a pri väčšine dnešných dieslov v kabíne auta ani nepostrehnete vyššiu hlučnosť. Ak ste však mimoriadne citlivý na hluk, skontrolujte si pred rozhodnutím pre naftový motor hodnotu už spomínaných NVH.
2. Výkon vs. krútiaci moment
Ďalším rozdielom je sila motora. Výhodou benzínových áut je rýchla dodávka energie a lepšia reakcia, čo so sebou síce prináša rýchlejší rozjazd vozidla a lepší výkon, paradoxne však aj nízky krútiaci moment. V praxi to znamená, že keď pri nižšom prevode prudko stlačíte plynový pedál, auto sa okamžite rozbehne, pri určitých otáčkach však sila začne klesať.
Naopak, autá s naftovým pohonom sa môžu pochváliť zvýšenými hodnotami krútiaceho momentu, ale až po určitom čase. Po stlačení plynového pedálu tak môže autu chvíľu trvať, kým zareaguje na váš pokyn. Budete si tak musieť zvyknúť na určité oneskorenie pri predbiehaní či rýchlom štarte.
3. Dlhé cesty po diaľnici či krátke jazdy v meste
Kam a ako často plánujete jazdiť vašim novým autom? Aj túto otázku by ste si mali pred rozhodnutím pre konkrétny motor zodpovedať.
Ak denne cestujete po diaľnici hodinu do práce, alebo dochádzate každý týždeň do roboty v zahraničí, bude pre vás lepšou voľbou diesel. Naftové motory sú na diaľniciach a pri jazde na dlhú trať efektívnejšie i celkovo ekonomickejšie. Naopak, na krátke jazdy do mesta sa odporúčajú skôr autá na benzín, podotýka aj americký magazín o autách.
4. Náklady – palivo, servis aj náhradné diely
Po kúpe nového auta sa vaša peňaženka ani zďaleka nezavrie a už pri výbere značky a modelu by ste mali myslieť na cenu servisu a náhradných dielov. Ani v prípade dilemy benzín vs. diesel nejde o výnimku.
Ceny palív aj na Slovensku aktuálne výrazne rastú, pri pohľade na štatistiky sa však diesel drží cenovo pravidelne o 10 až 20 centov na liter nižšie ako benzín. Zdá sa vám to minimálny rozdiel? Ak by sme však počítali s pravidelným mesačným tankovaním plnej nádrže, ročne ušetríte niekoľko desiatok eur. Z hľadiska paliva je teda diesel výhodnejší ako benzín.
Na druhej strane, stránka CarDekho.com prichádza s paradoxným zistením: diesel má síce už spomínanú výhodu v nízkych nákladoch na palivo, pokiaľ však ide o servis, údržbu a náhradné diely, zaplatíte oveľa viac ako pri benzínovom variante. Pred rozhodnutím je teda potrebné zvážiť aj tento fakt, vypočítať si aspoň približne celkové bežné náklady a nerozhodovať sa len podľa cien paliva.
5. Životnosť motora
Tento rozdiel výrazne súvisí s predchádzajúcim bodom – dieselové motory majú síce oveľa vyššie náklady na servis a náhradné diely, vedia však ponúknuť vyššiu životnosť. Kým pri benzínových motoroch dochádza niekde medzi 200 až 250 tisíc najazdenými kilometrami k opotrebovaniu dôležitých súčiastok a nutnosti opravy a výmeny, ich naftové náprotivky vedia ponúknuť oveľa dlhší životný cyklus.
Pri dieselových motoroch môže k podobným poruchám dochádzať až pri 320 až 480 tisíc najazdených kilometroch, okrem toho ponúkajú aj ďalšiu výhodu. Ako prezrádza vo svojom blogu americký technický inštitút, v dieselovom motore nájdeme na valci odnímateľnú vložku, pri poruche teda na rozdiel od benzínových vozidiel nie je potrebné meniť celý motor.
Aby sme to teda zhrnuli, odborníci z CarDekho prinášajú vo všeobecnosti jednoduché odporúčanie: „Ak sa chystáte kúpiť auto na dlhodobé používanie a jazdiť ním viac ako 80-100 kilometrov denne, nafta môže byť tou správnou voľbou. V opačnom prípade, ak budete jazdiť oveľa menej a auto si neplánujete nechať viac ako 3 až 4 roky, mali by ste zvážiť skôr benzín.“
6. Cena auta
Už ste pozerali konkrétne modely v benzínových aj dieselových variantoch? Potom ste si museli všimnúť, že tie naftové sú o čosi drahšie. Zvyčajne ide len o minimálny rozdiel, pri niektorých modeloch sa však vedia ceny za diesel vyšplhať poriadne vysoko. Auto s pohonom na naftu sa tak môže ukázať ako vyššia investícia.
Nesmieme však zabudnúť podotknúť, že z dlhodobého hľadiska si ojazdené dieselové autá zároveň vedia viac udržať svoju hodnotu ako benzínové.
7. Emisie a znečisťovanie životného prostredia
Už ste sa stretli s názorom, že diesel vypúšťa do ovzdušia viac škodlivých látok ako benzín? Ide o jeden z častých mýtov. V minulosti sa možno približoval k pravde, dnes sa už však dieselové motory výrazne zlepšujú aj v tejto oblasti a diskutuje sa o tom, či dokonca neznečisťujú prostredie menej ako benzíny. Ak vás však trápi pri kúpe automobilu aj ekologický aspekt, odporúčame porozmýšľať nad možnosťou plug-in hybridu či elektromobilu.
Jazdíte často na krátke trasy? Zvážte aj kúpu elektrickej kolobežky či elektroskútra.
Benzín vs. diesel: 7 kvízových otázok na záver
Stále sa neviete rozhodnúť? Pripravili sme si pre vás pomocný jednoduchý kvíz. Vopred však podotýkame, že ide len o veľmi všeobecné otázky, výsledok vám teda môže skôr pomôcť pri rozhodovaní, nie spraviť jednoznačné rozhodnutie. Otázky si dobre premyslite a nezabudnite si počítať body.
❓ Je pre vás pri kúpe auta veľmi dôležitá čo najnižšia cena?
✅ Áno (1 bod) ❎ Nie (0 bodov)
❓ Ste citlivý na hluk a neznesiete v aute ani minimálne klepkanie či hrkotanie?
✅ Áno (1 bod) ❎ Nie (0 bodov)
❓Je pre vás prioritou čo najvyšší výkon (rýchla reakcia auta na stlačenie plynového pedála)?
✅ Áno (1 bod) ❎ Nie (0 bodov)
❓ Plánujete jazdiť autom denne dlhšie trasy (min. 80 kilometrov)?
✅ Áno (0 bodov) ❎ Nie (1 bod)
❓ Budete auto používať len na výnimočné a občasné jazdy?
✅ Áno (1 bod) ❎ Nie (0 bodov)
❓ Robí vám pravidelne vrásky na čele vysoká spotreba a túžite po čo najnižšej?
✅ Áno (0 bodov) ❎ Nie (1 bod)
❓ Sú pre vás prioritou bezproblémové štarty aj v mrazoch a studenom počasí?
✅ Áno (1 bod) ❎ Nie (0 bodov)
❓ Je pre vás kľúčové ušetriť pri nákupe paliva?
✅ Áno (0 bodov) ❎ Nie (1 bod)
❓ Chystáte sa nechať si auto viac ako 3 až 4 roky?
✅ Áno (0 bodov) ❎ Nie (1 bod)
Hotovo? Spočítajte si body. Ak ich máte viac ako 5, podľa nášho kvízu by ste mali premýšľať nad benzínovým motorom. Pokiaľ ste, naopak, nazbierali menej ako 4 body, vhodnou voľbou by pre vás mohol byť diesel.
Rozhodli ste sa? Neprehliadnite ani náš článok Kúpno-predajná zmluva na auto? Toto v nej musí byť a zvládnite kúpu auta bez najmenších problémov.
copywriterka, redaktorka. Študuje žurnalistiku, vo voľnom čase sa venuje aj marketingu. O auto-moto témach píše už viac ako rok, rada vysvetľuje a prináša nové informácie jednoduchou a vtipnou formou. Nevie sa dočkať, kedy si raz kúpi malé auto do mesta s cúvacími kamerami, nemá rada nahadzovanie snehových reťazí a nečakane svietiace červené kontrolky na prístrojovej doske.