V dnešnej dobe si už naše vozidlá bez klimatizácie ani nevieme predstaviť. Väčšine sú však zrejme známe aj prípady, keď začne klíma zapáchať alebo zvýši spotrebu auta. Čo v takom prípade robiť? Čistenie klímy v aute je niečím, na čo rozhodne netreba zabúdať. V našom článku sa pozrieme na to, ako klimatizácia funguje, prečo a ako často je potrebné ju očistiť i na niekoľko zaujímavostí, ktoré ste o nej určite nevedeli. Čítajte ďalej!


Obsah článku:
Pohodlne a komfortne
Klimatizácia v aute sľubuje cestujúcim komfort a pohodlie počas jazdy zabezpečením príjemného vzduchu ideálnej teploty a vlhkosti. Výhody oproti otvoreným oknám by sme snáď ani nemuseli spomínať; ako príklad uvádzame, že sa k vám nedostane neželaný hluk ani rôzne pachy. Funkcie klimatizácie sú teda zjavné; v lete zabezpečuje vychladenie teplého vzduchu, ktorý prúdi do vozidla, počas iných ročných období vysušuje vzduch a pomáha pri odstránení zahmlenia čelného skla.
Stlačíte tlačidlo
A ako to celé funguje? Keď v aute zapnete klimatizáciu, elektronika najprv overí, či sú splnené všetky podmienky na činnosť. Ak sú, spustí sa kompresor. Do kompresora vstupuje v plynnom skupenstve chladivo, ktoré sa tu stlačí, čím sa zvýši jeho teplota. Chladivo sa ďalej dostáva do kondenzátora, kde sa ochladí a skvapalní a nasleduje do filtra a dehydrátora, ktorý ho zbaví prípadnej vlhkosti. Následne smeruje do trisky a výparníku, kde sa odparuje a pomocou ventilátorov dostáva do kabíny.


Správne používanie klimatizácie
Vedeli ste o tom, že existuje hneď niekoľko trikov, ako vašu klimatizáciu používať, aby vydržala slúžiť bez poruchy čo najdlhšie? Pred vyrazením na cestu a spustením klimatizácie sa najmä v lete odporúča dôkladne vyvetrať celé vozidlo, čím šetríte nielen klímu, ale aj palivo. Teplotu by ste tiež mali znižovať postupne, aby ste nespôsobili šok organizmu. Podľa textu o klímach na auto.rodinka.sk je optimálna teplota niekde medzi 19 a 22°C. Tiež je dôležité podotknúť, že teplotný rozdiel medzi interiérom a exteriérom by ani v lete nemal byť vyšší ako 5°C.
Pred koncom cesty by ste mali vypnúť klimatizáciu skôr, ako zastanete, čím umožníte nazbieranej vlhkosti dostať sa von z klimatizačného systému. A na záver tip na zimné mesiace: v prípade manuálnej klimatizácie je lepšie zapnúť na začiatok na chvíľu vnútorný okruh – vaše vozidlo sa potom oveľa rýchlejšie zohreje.
Prečo nezabúdať na čistenie klímy?
Ako ste si mohli prečítať vyššie, medzi stlačením tlačidla a studeným vzduchom v aute prebehne v klimatizácii náročný proces. Vnútro mechanizmu je vplyvom neustálej kondenzácie ideálnym miestom pre tvorbu a množenie rôznych typov baktérií. Práve tieto choroboplodné zárodky môžu spôsobovať známy zápach v aute, nehovoriac o tom, že časom môžu priniesť napríklad ochorenia horných dýchacích ciest či alergie. Viac o účinkoch klimatizácie na zdravie si môžete prečítať v našom článku o vplyvoch klimatizácie na zdravie.


Vnútorné jednotky klimatizačných zariadení obsahujú množstvo malých častíc, súčiastok, chladiacich či vyhrievacích telies (výmenníkov tepla). Práve na platniach týchto telies sa postupne usádzajú čiastočky prachu a chlpov, ktoré môžu postupne spôsobiť chybné fungovanie klimatizácie. Ako vysvetľujú aj odborníci v texte o údržbe klimatizácii na Klimania.sk, keďže vzduch nemôže ľahko prúdiť, znižuje sa efektivita zariadenia a zvyšuje spotreba prúdu.
Slabé prúdenie či zvýšená spotreba


Nemusíme hádam pripomínať, že prevencia je dôležitá, potrebu vyčistiť klímu vám však zariadenie väčšinou aj samo pripomenie. Ako?
- Po zapnutí zacítite zápach. Spôsobovať ho môže nahromadená vlhkosť vo výparníku, už spomínané baktérie či zanesený peľový filter.
- Klimatizácia nechladí. V tomto prípade ide pravdepodobne o nedostatok chladiva, ktoré je potrebné doplniť.
- Zvýšená spotreba vozidla. Ak neviete prísť na jej dôvod, problém môže byť aj v klíme.
- Klimatizácia môže aj úplne prestať fungovať, a to napríklad v prípade pokazeného kompresoru. Ak sa klimatizácia dlhodobo nepoužíva, olej v kompresore sa usadzuje a môže spôsobiť vážne poškodenia.
- Objavia sa zdravotné ťažkosti. V dôsledku nahromadených baktérii sa u vodiča či iných cestujúcich môže objaviť svrbenie očí či dýchacie problémy.
Raz až dvakrát ročne
Odporúčanie výrobcov znie, že svoju klimatizáciu by ste mali čistiť raz až dvakrát ročne. Údržbu je najlepšie vykonať na prelome sezón, teda s dostatočným predstihom pred letom a následne po skončení horúcich dní. Prečítajte si aj náš článok Je aj vaša klimatizácia pripravená na leto?
Doma či v autoservise?
Aké je však ideálne miesto na čistenie klimatizácie? Nejde o zložitý proces, preto zvládnete základnú dezinfekciu aj vy sami doma, ako si ukážeme nižšie. Raz za rok však rozhodne odporúčame zveriť aj čistenie klimatizácie do rúk odborníkom. Niektoré úkony bohužiaľ doma urobiť neviete, ako je napríklad kontrola funkčnosti jednotlivých súčiastok. Odborníci navyše zvyknú disponovať lepšími nástrojmi, obratnosťou i skúsenosťami, ktoré môžu vám ušetriť nervy a nadávky.


Čistenie klímy v aute – ako na to
Ak sa rozhodnete osviežiť a vyčistiť si vašu klimatizáciu svojpomocne, môžete tak urobiť jedným z dvoch jednoduchých spôsobov.
Pomocou osviežovaču v plechovke
Na prvý postup budeme potrebovať kvalitný dezinfekčný prostriedok. Na začiatok je potrebné zatvoriť všetky okná na vozidle a naštartovať motor. Klimatizáciu musíme nastaviť na minimálnu teplotu, maximálnu ventilačnú silu a vnútorný obeh vzduchu. Pokračujeme sklopením sedadla vodiča a na podlahu za ním (alebo aj na podlahu pred vozidlom spolujazdca) umiestnime pretrepanú plechovku s dezinfekciou. Uvoľnením ventilu, alebo stlačením spustenia striekania, aktivujete vystrekovanie dezinfekčného roztoku. Ide o jednorazový prostriedok, striekanie dezinfekcie nebudete vedieť zastaviť. Opatrne zatvorte dvere na aute a počkajte 10 minút.


Napokon už len vyhodíte prázdnu plechovku, vzduch vo vozidle poriadne vyvetráte a prestavíte naspäť ventilačnú silu i smer obehu vzduchu. Najbližšie vás po nasadnutí privíta namiesto zápachu príjemná vôňa.
Pomocou penového čističa
Druhou možnosťou je použitie známeho spreja na čistenie klímy. Ako vysvetľujú aj v článku o klimatizáciách na e-cat.sk, ide o jednu z najpopulárnejších metód čistenia klímy, ktorá za niekoľko minút spôsobí príjemnú vôňu vychádzajúcu z prieduchov.


Na začiatok musíme nájsť vo vozidle peľový filter (alebo odpadovú kondenzačnú hadicu), ktorá sa môže nachádzať v odkladacej skrinke pred spolujazdcom či pod čelným sklom, kam sa dostaneme otvorením kapoty. Filter následne vyberieme a ak je to možné, kabínu v našom dosahu vyčistíme vysávačom. Na miesto odstráneného filtra následne umiestnime aplikačnú hadičku pribalenú k produktu tak hlboko, ako je to len možné, a naplníme interiér kabíny tak, aby pena dosiahla až na výparník skrytý v hĺbke. Po 15 minútach od aplikácie môžeme nainštalovať nový filter. Odporúča sa tiež naštartovať motor a zapnúť klimatizáciu, na ktorej budeme postupne zvyšovať prietok vzduchu na maximum.
Nezabúdajte na vône do auta
Na zlepšenie atmosféry vo vozidle sú výborným tipom rôzne osviežovače do auta. My vám odporúčame aj náš článok Interiérové doplnky, ktoré musíte mať, ktorý vám môže pomôcť spraviť z vnútra vášho auta čarovné a útulné miesto.


A ako to funguje v autoservise?
Pri prečistení a kontrole klímy v autoservise odborníci najprv napoja klimatizáciu na špeciálny prístroj, ktorý vytiahne a prefiltruje chladivo, doplní ho do optimálnej hladiny i prekontroluje tesnosť systému. Nasleduje dezinfekcia, na ktorú sa najčastejšie používa tzv. sanitizér, čistiaci na báze ultrazvuku alebo ozónu. Dôležitá je aj výmena palivového filtra, ktorý je podľa zaujímavého článku o opravách klímy potrebné meniť každých 15 tisíc kilometrov (alebo každý rok). Odborníci ho zvyknú meniť pri každom servise klímy, keďže práve v ňom sa zachytáva najviac nečistôt.


Čo ste o klimatizáciách nevedeli
Na záver vám prinášame niekoľko zaujímavostí o klimatizáciách vo vozidlách.
- Šetria vašu peňaženku. Otvorené okná sú síce niekedy možno aj príjemnou alternatívou, vo všeobecnosti však zvyšujú spotrebu paliva vášho auta.
- Prvá klimatizácia už v roku 1939. Americká luxusná automobilová značka Packard bola prvým výrobcom, ktorý zabudoval do vozidiel klimatizačné zariadenia.
- Chladivom nie je freón. Kedysi sa používal najčastejšie, bol však zakázaný kvôli jeho nežiadúcim účinkom na ozónovú vrstvu. Jeho náhrada, ktorá sa dnes používa, sa volá R-134.


Kedy ste naposledy čistili vašu klimatizáciu? Neváhajte a naplánujte si jej údržbu ešte dnes!


copywriterka, redaktorka. Študuje žurnalistiku, vo voľnom čase sa venuje aj marketingu. O auto-moto témach píše už viac ako rok, rada vysvetľuje a prináša nové informácie jednoduchou a vtipnou formou. Nevie sa dočkať, kedy si raz kúpi malé auto do mesta s cúvacími kamerami, nemá rada nahadzovanie snehových reťazí a nečakane svietiace červené kontrolky na prístrojovej doske.