Celkové hodnotenie článku
Auto je ako ďalší člen rodiny. Treba sa mu venovať a starať sa o neho. Občas sa ale stáva, že auto musí stáť na jednom mieste a bez pohybu. Ak nastáva táto situácia, pojem flat spotting by vám rozhodne nemal byť cudzí.


Obsah článku:
Pneumatika
Koleso tvorené niekoľkými komponentmi, ktoré nám umožňuje bezproblémové pohybovanie sa vozidla po cestách. Z čoho sa pneumatika skladá a ako sa správne o pneumatiky starať sme si už vysvetľovali v našom predošlom článku, ktorý môžete nájsť na našom blogu. Aké sú však nástrahy, ktoré na naše pneumatiky číhajú? Jednou z nich je napríklad flat spotting.


Flat spotting
Počas jazdy autom sa každé z kolies začne otáčať veľkou rýchlosťou a z takzvaného pokojného stavu sa kolesá dostávajú do stavu zaťaženia. Pneumatika sa v tomto prípade otočí okolo 480-krát na 1 kilometer. Neustále otáčanie generuje teplo, čím sa guma v pneumatikách stáva pružnejšou.
Keď však vozidlo zastavíte a zaparkujete, plocha pneumatiky sa môže pri ochladení mierne vyrovnať na mieste, kde je v kontakte so zemou.
Je obzvlášť pravdepodobné, že k tomu dôjde, keď pneumatiky zažijú dramatický výkyv okolitých teplôt. Napríklad, ak je auto zaparkované cez noc pri nízkych teplotách alebo keď je vozidlo dlho odstavené. Ďalším faktorom je tlak v pneumatikách a to, či sú pneumatiky podhustené alebo prehustené.
Závažnosť plochého miesta v pneumatike bude teda závisieť od faktorov, ako je veľkosť, zaťaženie, vnútorná štruktúra, teplota okolia a doba státia.
Flat Spotting môžeme v lepšom prípade registrovať napríklad, ak vozidlo stálo niekoľko dní alebo týždňov. Vtedy vodiči môžu počas prvých pár kilometrov svojej cesty zaznamenať mierne vibrácie. Rovné miesta však zmiznú, akonáhle pneumatiky dosiahnu svoju prevádzkovú teplotu a tým obnovia svoj prirodzený tvar.
Horší prípad nastáva, ak pneumatiky stoja mesiac a dlhšie pod zaťažením vozidla. Typická situácia kedy k tomu môže dôjsť je ak vozidlo odstavíte počas zimných mesiacov alebo ak sa prepravuje do zámoria. Dlhé státie, najmä v tandeme s vysokými teplotami a nízkym tlakom v pneumatikách, môže mať za následok výraznejšie plochý flat spotting, ktoré už ale bežná jazda nevyrieši.
Ako predísť flat spottingu?
✔️ Udržujte správny tlak v pneumatikách.
✔️ Skontrolujte príslušný pomer zaťaženia / tlaku pneumatiky a potom vyberte najlepšiu kombináciu pre vaše použitie. Podhustenie spôsobuje nadmerný priehyb pneumatiky, zvyšuje hladinu tepla a vedie k predčasnému zlyhaniu pneumatiky. Prehustenie obmedzuje prirodzenú deformáciu pneumatiky, čo tiež vedie k predčasnému zlyhaniu pneumatiky.
✔️ Pri ceste väčšej vzdialenosti a vyšších rýchlostiach s ťažkým nákladom je potrebné zvýšiť tlak vzduchu v pneumatikách v súlade s odporúčaniami výrobcu vozidla.


Ako predísť starnutiu pneumatík?
Dostupné testy, vedecké alebo technické výskumy môžu odhadom určiť maximálny vek pneumatík pre osobné alebo nákladné automobily. Vek pneumatiky sa počíta už od jej výroby, no pneumatiky starnú až v dôsledku fyzických a chemických procesov, ku ktorým dochádza počas používania vozidla. Pneumatiky, ktoré sú uložené v sklade sú izolované od UV žiarenia, soli a vlhkosti, čím si zachovávajú vlastnosti novej pneumatiky. Preto je dôležité správne skladovanie.
Ako správne skladovať pneumatiky?
✔️ Pneumatiky je potrebné umyť a nechať uschnúť.
✔️ Neodporúča sa používať dodatočné ošetrenia.
✔️ Pneumatiky je vhodné zabaliť do vriec.
✔️ Neskladovať v blízkosti zdrojov ozónu.
✔️ Vhodné je suché, chladné a stredne vetrané miesto.
✔️ Vyhnite sa skladovaniu na slnku.
✔️ Uskladnenie naležato, nastojato alebo v závese.
Pokiaľ chceme od auta aby bolo spoľahlivé a odviezlo nás ešte niekoľko stovky tisíc kilometrov, je potrebné venovať mu našu pozornosť a starostlivosť. Náš blog je ideálnym miestom, kde nájdete všetky dôležité informácie, ktoré vám môžu pomôcť pri údržbe auta a následných návodov a postupov.