Od mája 2019 Ministerstvo dopravy a výstavby SR zaviedlo zmeny vrámci kontroly STK. Takýmito zmenami chce dosiahnuť, aby sa kontroly robili poctivejšie a na cestách jazdili bezpečnejšie autá.
Kontrola STK je postrachom pre mnohých motoristov. Sprísnené technické a emisné kontroly im môžu priniesť mnohé komplikácie. Ak máte nové auto a myslíte si, že tento problém sa Vás netýka, ste na omyle. Prejsť prísnejšou kontrolou STK môžu mať problém aj novšie autá.
Obsah článku:
Zmeny, ktoré nastali pri overení STK
Počas prvých dní malo problém prejsť kontrolou tisíce áut. Problémy mali najmä staršie autá. Poďme sa pozrieť na to, aké zmeny Ministerstvo zaviedlo.
Kamerové systémy
Jednou zo zmien je zavedenie nových kamerových systémov. Tie budú dôkladnejšie zaznamenávať priebeh kontroly STK a zabránia prijímaniu úplatkov. Kým v minulosti technici spravili fotografiu len pri príchode a odchode vozidla, podľa nových pravidiel budú musieť spraviť fotografický záznam na viacerých stanoviskách. Pre motoristov to znamená, že na kontrole strávia oveľa viac času.


Notifikácie
Zmeny sa dotkli aj Jednotného informačného systému v cestnej doprave (JISCD), ktorý zasiela svojím používateľom upozornenia o končiacej technickej a emisnej kontrole. Po zavedení zmien, budú tieto notifikácie motoristom odoslané 60 dní a potom 30 dní pred vypršaním platnosti kontrol. Výhodou je, že takýmto spôsobom bude každý dostatočne včas informovaný o končiacej STK.
Nové lehoty
Podľa výsledkov technickej kontroly mohlo byť Vaše vozidlo označené buď ako nespôsobilé alebo spôsobilé. Podľa nových pravidiel, pribudol nový pojem „dočasne spôsobilé“. To znamená, že majiteľ auta získava 60 dňovú lehotu na to, aby chyby na vozidle odstránil. Ak budú počas tejto lehoty odstránené, môže si STK zopakovať.


Nový register
Po novom vznikne aj Register prevádzkových záznamov vozidla, čo bude predstavovať povinnosť hlavne pre stanice technickej a emisnej kontroly, servisom, autobazárom, poisťovniam a lízingovým spoločnostiam. Tie budú musieť posielať hodnoty a viesť register o celkovom počte najazdených kilometrov. Zámerom je, aby nedochádzalo k stáčaniu kilometrov. K registru budú mať prístup všetky krajiny Európskej únie.
Čo je zakázané?
Automobiloví nadšenci, ktorí sa snažia vylepšiť svoje auto, ostanú sklamaní. Po novom sú úpravy, ktoré sa využívali ako tuning zakázané. Do takýchto úprav patria napr. nepovolené rozmery diskov, pneumatík, koncoviek výfukov, neschválených fólií na svetlách či čelnom skle. Ak sa rozhodnete spraviť nejaké úpravy na aute, buďte opatrní a dbajte na to, aby ste mali všetko technicky v poriadku. V opačnom prípade by ste mohli dostať poriadne mastnú pokutu.
Zakázaná je aj demontáž filtra pevných častíc (DPF filtra), čoho sa dopúšťajú mnohí motoristi, ktorí vlastnia dieselové autá.
Cena za kontrolu STK môže byť rôzna. Kde zaplatíte najmenej sa dočítate v ďalšom článku.
Prísnejšia emisná kontrola
Najväčšie komplikácie by mohli mať najmä benzínové autá, ktoré boli vyrobené v roku 2005. Takýmto autám sa zníži povolené množstvo uhľovodíkov. Doteraz bola dovolená hodnota 100 ppm, nová bude 60 ppm. Prísnejšie kontroly STK môžu predstavovať problém aj pre nové dieselové autá, vyrábané od roku 2017. Všetko sa ukáže až po prvej kontrole STK, ktorú absolvujú v roku 2021. Platí pre ne norma Euro5 alebo Euro6, normy by sa však mali stanovovať nanovo. A tu je otázne, či autá budú spĺňať nové limity.


Kontroly STK budú prísnejšie aj pre novšie autá.
Kto sa môže vyhnúť kontrole STK?
Pravidelnú technickú kontrolu nemusia absolvovať vozidlá spadajúce do kategórie L1e – malé motocykle do 50 kubických centimetrov, kategórie L2e – malé trojkolky do 50 kubíkov. Ďalej kategórie O1, kde patria malé prípojné vozidlá do 750 kg a kategórie R1 – malé prípojné vozidlá a traktor do 1 500 kg.


Pokuty za STK
Ak máte prepadnutý dátum kontroly STK, hrozí Vám pokuta. Ešte pred nedávnom by ste za prepadnutú emisnú a technickú kontrolu zaplatili pokutu vo výške 330 €. Podľa novely platnej od mája 2018, došlo k úprave pokút. Ak však dostanete pokutu a do 15 dní uhradíte 110 € za prepadnutú STK pričom v priebehu týchto dní vykonáte TK a EK, nemusíte doplatiť zvyšných 220 €.
Chcete sa dozvedieť ako sa pokutám vyhnúť? Prečítajte si článok o pokutách za STK.
Čo nás ešte čaká?
Od roku 2020 sa pripravujú ďalšie prísnejšie zmeny. Jednou z takýchto zmien je oprava auta a STK po nehode. Ak by k nej došlo, auto musíte dať opraviť len v certifikovanom servise. A to nie je všetko. Po oprave budete musieť absolvovať mimoriadnu STK.