Nový benzín E10 – je naozaj taký zlý ako sa hovorí?

3210

Celkové hodnotenie článku

2,0 rating

Benzín E10 prichádza od roku 2020 aj k nám na Slovensko.

Novej legislatíve, vďaka ktorej nový benzín E10 nahradí E5 sa potešilo len málo vodičov. Nespokojnosť a pocit krivdy slovenských motoristov nastali najmä kvôli tomu, že im bola upretá možnosť výberu, sú však obavy namieste? Benzín E10 je v ďalších 9 krajinách Európy dostupný už dlhšie, avšak v týchto krajinách stále môžete natankovať aj benzín E5.

Nový benzín E10, alternatíva E10
Ak sa chcete vyhnúť benzínu E10, môžete tankovať prémiové palivo.

Benzín E5 nájdete na čerpačkách aj na Slovensku a to aj po dátume 1.1.2020, ale pravdepodobne už nie dlho. Majiteľom čerpacích staníc za to hrozia sankcie, preto žiaden oficiálny zoznam nečakajte. Pravdepodobne sa budete musieť  aj Vy prispôsobiť a rozhodnúť sa buď pre benzín, ktorý obsahuje viac biozložky, alebo pre drahšiu, viac oktánovú alternatívu starého benzínu E5.

Ako to teda s benzínom E10 je? Aký je rozdiel medzi ním a najviac využívaným E5? Ktoré autá by ho nemali tankovať a ako benzín E10 ovplyvňuje motor? Prečo štát chce aby sme využívali takýto benzín a aké možnosti nám ostali?

Aký je rozdiel medzi benzínom E5 a benzínom E10?

Benzín E10 obsahuje oproti tomu starému takmer dvojnásobné množstvo biozložky- etanolu. Presnejšie, musí obsahovať jej 9% podiel.
Bioetanol sa získava z poľnohospodárskych plodín. Vyrába sa alkoholovým kvasením škrobových plodín ako sú napríklad kukurica, zemiak či cukrová trstina. Bioetanol obsiahnutý v palivách, práve ten, ktorého podiel v benzíne E10 je zvýšený, je vlastne ten istý druh alkoholu, aký je aj ten v alkoholických drinkoch.

Etanol však nesie približne o 34% menej energie (na jednotku) oproti čistému benzínu. Zatiaľ čo výhrevnosť benzínu je 43 MJ/kg, výhrevnosť etanolu je len 27MJ/kg. Na staro-novú E10 to veľký vplyv nemá a spotrebu auta sa zvyšuje iba o ~3%. Napríklad benzín E25, bežne používaný v Brazílii, má až ~25% podiel biozložky a teda je jeho spotreba citeľne vyššia.

E10 poškodenie motora
Všetci majitelia auta značky KIA môžu tankovať nový benzín bez obáv.

Cieľom zvýšenia obsahu bioetanolu v palive je znížiť uhlíkovú stopu, ktorú autá zanechávajú. Avšak najmä staršie autá nie sú prispôsobené na takýto druh benzínu. Po nejakom čase pravidelného používania E10, môže biozložka obsiahnutá v benzíne poškodiť časti motora niektorých áut.

Bioetanol je aj drahší ako samotný benzín, preto zaň aj viac zaplatíme. Okrem toho sa mnohí obávajú, že slovenskí poľnohospodári, pokiaľ budú mať možnosť, predajú svoje produkty radšej na výrobu bioetanolu ako na spracovanie do potravinárského priemyslu. Prípadne je možné, že poľnohospodári uprednostnia pestovanie kukurice, pred inými menej „hodnotnými“ plodinami. Ironicky, kukurica nie je zrovna najekologickejším zdrojom bioetanolu. Omnoho vhodnejšia alternatíva je cukrová trstina, alebo konopa, ktoré sa na Slovensku nepestujú.

Poľnohospodárstvo a benzín, bioetanol- výroba
Plodiny z ktorých sa vyrába priemyselný bioetanol môžu byť dopestované aj na kontaminovanej pôde.

Treba však podotknúť, že plodiny z ktorých sa dá vyrábať biopalivo, sa môžu pestovať aj na kontaminovanej pôde, nevhodnej na pestovanie potravín.

Ako vplýva benzín E10 na auto?

V niektorých krajinách, napríklad v Brazílií sú autá bežne prispôsobené na benzín s ~25% podielom biozložky. U nás je aj ~10% podiel v benzíne pre veľa áut deštrukčný. E10 môže negatívne ovplyvniť motor a karburátor a to najmä pri starších modeloch áut.

Kvôli väčšiemu podielu biozložky v benzíne, rastie jeho schopnosť viazať vzdušnú vlhkosť. Tá potom spôsobuje ťažkosti pri štartovaní (v dôsledku degradácie paliva vodou), prípadne koróziu v palivovom systéme. Tieto dôsledky sa obzvlášť prejavia v prípade, že palivo dlho leží v nádrži. Dá sa tomu zabrániť aditívami, avšak už pri výrobe sú často pridávané výkonnostné prísady, ktoré majú riziko korózie minimalizovať.

Prísada do benzínu

  • zamedzuje tvorbe mikrokryštálov
  • kvalitný český výrobca
  • spoľahlivá funkcionalita palivového systému

Pri starších autách sú ohrozené gumené materiály a časti vyrobené z polyuretánu, látky z ktorých sa bežne vyrábajú silentbloky. Etanol gumu či polyuretán časom rozleptá a hadičky sa môžu poškodiť, alebo tesnenie prestane doliehať. Z dlhodobého hľadiska je benzín E10 pre staršie, či neprispôsobené autá ničivý hlavne kvôli tesneniam z týchto materiálov.

Benzín E10 cena
Nový benzín nás vyjde drahšie.

Od roku 2005 výrobcovia začali konštruovať motory prispôsobené palivu s väčším obsahom etanolu. Je zaujímavé, že „veteránom“ spred 80. rokov palivo s vyšším podielom biozložky vyhovuje. Naznačuje to, že ohrozené sú len autá vyrábané v určitom časovom úseku.

Zoznam: Ktoré autá E10 tankovať nemôžu?

Vo všeobecnosti by nový benzín nemali tankovať autá staršie, z 90.tych rokov. Kompatibilitu svojho auta s E10 si môžete overiť na stránke ACEA (European Automobile Manufacturers Association), alebo priamo v našom zozname.

Alfa Romeo:

MÔŽE byť použitých vo všetkých autách vyrobených od 1.1.2011 a okrem toho v modeloch:

  • MiTo: všetky motory
  • Giulietta: všetky motory
  • 159: 1,8 16 V; 1,8 TBi 16 V; 3,2 JTS V6
  • Brera: 1,8 TBi 16 V; 3,2 JTS V6
  • Spider: 1,8 TBi 16 V; 3,2 JTS V6; 8C: 4,7 32 V

AUDI:

NEMÔŽE byť použitý v modeloch:

  • A2: 1,6 FSI (2003-2005)
  • A3: 1,6 FSI (2004); 2,0 FSI (2004)
  • A4: 2,0 FSI (2003- 2004)
  • A4 Sedan: s OEM nezávislým kúrením (2001- 2008)
  • A4 Avant: s OEM nezávislým kúrením (2002- 2008)

Cadillac:

MÔŽE byť použitý v modeloch s motorom s riadeným katalyzátorom a lambda sondou:

  • Cadillac BLS
  • Cadillac CTS; CTS-V
  • Cadillac Eldorado
  • Cadillac Sevilla STS; SLS
  • Cadillac SRX
  • Cadillac STS; STS-V
  • Cadillac XLR; XLR-V
  • Cadillac Escalade
  • Cadillac Escalade Hybrid

BMW:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch.

Chevrolet:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch od roku 2006 a ďalej:

  • Aveo (od 2005)
  • Kalos (od roku 2005)
  • Captiva
  • Cruze
  • Orlando
  • Epica
  • Spark

Chrysler:

MÔŽE byť použitý v modeloch:

  • Chrysler 300C (LX)
  • Chrysler 300M (LR)
  • Chrysler Grand Voyager (RT)
  • Chrysler Neon (PL)
  • Chrysler PT Cruiser (PT)
  • Chrysler Sebring (JR; JS)
  • Chrysler Stratus (JA, JX)
  • Chrysler Voyager (Motory GS; RG)

Citroën:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po 1.1.2000.

Corvette:

MÔŽE byť použitý v modeloch, ktoré sú vybavené lambda sondou a katalyzátorom:

  • Corvette C4
  • Corvette C5
  • Corvette C6
  • Corvette Z06
  • Corvette Grand Sport
  • Corvette ZR1

Dodge:

MÔŽE byť použitý v modeloch:

  • Dodge Avenger (JS)
  • Dodge Caliber (PK)
  • Dodge Jallney
  • Dodge Nitro (KJ)

DS:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po 1.1.2000.

FIAT:

NEMÔŽE byť použitý v modeloch:

  • Barchetta: 1,8 16 V
  • Bravo / Brava (182): 1,6 16 V
  • Doblò: 1,6 16 V
  • Marea: 1,6 16 V; 2,0 16V
  • Multipla: 1,6 16 V
  • Palio: 1,6 16 V
  • Punto (188): 1,8 16 V
  • Stilo: 1,6 16 V (1,596 cm3); 1,8 16 V; 2,4 20 V

Ford:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch od roku 1992 okrem:

  • Mondeo 1,8 SCI (2003- 2007)

Honda:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch s benzínovými motormi vybavených elektronickým systémom vstrekovania paliva (HONDA PGM-FI).

Hummer:

MÔŽE byť použitý v modeloch, ktoré sú vybavené benzínovým motorom s riadeným katalyzátorom a lambda sondou:

  • Hummer H2
  • Hummer H2T
  • Hummer H3
  • Hummer H3T

Hyundai:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch.

Jaguar:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch od roku 1992.

Jeep:

MÔŽE byť použitý v modeloch:

  • Jeep Cherokee (KJ; XJ; KL)
  • Jeep Commander (WH)
  • Jeep Compass (PK;MX)
  • Jeep Grand Cherokee (WH; WJ; WK)
  • Jeep Patriot (PK)
  • Jeep Renegade (BU)
  • Jeep Wrangler (JK; TJ)

Kia:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch.

Land Rover:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch od roku 1996.

Lexus:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch od 01/1998 okrem:

  • IS250 2,5, V6, 4GR-FSE (08/2005- 09/2007)
  • GS300 3,0, V6, 3GR-FSE (01/2005- 09/2007)
  • LS460 4,6, V8, 1UR-FSE (08/2006- 09/2007)

Maybach:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch.

Mazda:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po 2002.

Mercedes-Benz:

NEMÔŽE byť použitý v modeloch: 

  • prvá generácia C200 CGI (W203), séria CLK 200 CGI (C209) (2002 – 2005)
  • modely, ktoré nie sú vybavené trojcestnými katalyzátormi alebo s karburátorom

Mini:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po 2000.

Mitsubishi:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch okrem tých vybavených motorom GDI do roku 2007.

Nissan:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po 2000.

Opel:

NEMÔŽE byť použitý v modeloch Vectra, Signum, Zafira s motorom 2,2 litra a priamym vstrekovaním paliva.

Peugeot:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po 1.1.2000.

Porsche:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených od 1998 a modeloch Boxster od roku 1997.
NEMÔŽE byť použitý vo vozidle Carrera GT.

Renault:

NEMÔŽE byť použitý v modeloch spred roku 1997 a modeloch:

  • Renault 19
  • Megane I.: 2,0, F5R 700 s priamym vstrekovaním
  • Megane I.: 2,0, F5R 740 s priamym vstrekovaním
  • Laguna 2: 2,0, F5R 782 s priamym vstrekovaním

Nasledujúce modely uvedené na trh v období od 1. 1. 2000 do 31. 12. 2002:

  • Laguna 2: s 2,0-litrovým preplňovaným motorom F4R 764/ F4R 765
  • Espace 4: s 2,0-litrovým preplňovaným motorom F4R 790/ F4R 794
  • Velsatis: s 2,0-litrovým preplňovaným motorom F4R 762/ F4R 763
  • Avantime s 2,0-litrovým preplňovaným motorom F4R 760/ F4R 761

Rolls Royce:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po 2003.

Seat:

NEMÔŽE byť použitý v modeloch s prvou generáciou motorov FSI:

  • Toledo 2,0 FSI (110 kW) „BLR“ vyrobené od 09/2004 do 11/2005 (modelový rok 2005/6)
  • Leon 2,0 FSI (110 kW) „BLR“ vyrobené od 07/2005 do 11/2005 (modelový rok 2006)
  • Altea 2.0 FSI (110 kW) „BLR“ vyrábaná od 05/2004 do 11/2005 (modelový rok 2005/6)

Smart:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch.

Subaru:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch od roku 1991.

Suzuki:

MÔŽE byť použitý vo všetkých modeloch.

ŠKODA

NEMÔŽE byť použitý v modeloch:

  • Felicia 1,3 OHV, 40 kW a 50 kW (1994- 2001)
  • …a staršie

Toyota:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po 1. 1. 1998, okrem:

  • Avensis 2,0, 1AZ-FSE (07/2000- 10/2008)
  • Avensis 2,4, 2AZ-FSE (06/1998, 2003 a 10/2008)

Volkswagen:

NEMÔŽE byť použitý v modeloch s prvou generáciou motorov FSI:

  • Lupo 1,4 (77 kW) vyrobené od 08/2000 do 11/2003 (modelový rok 2001 – 2004)
  • Polo 1.4 FSI (63 kW) vyrobené od 02/2002 do 06/2006 (modelový rok 2002 – 2006)
  • Golf IV 1,6 FSI (81 kW) vyrobený od 11/2001 do 05/2004 (modelový rok 2002 – 2004)
  • Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) vyrobený od 10/2001 do 10/2006 (modelový rok 2002 – 2006)
  • Bora 1,6 FSI (81 kW) vyrábaná od 10/2001 do 09/2005 (modelový rok 2002 – 2005)
  • Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) vyrábaná od 10/2001 do 09/2005 (modelový rok 2002 – 2005)
  • Golf V 1,4 FSI (66 kW) vyrábaný od 11/2003 do 11/2004 (modelový rok 2004 – 2005)
  • Golf V 1,6 FSI (85 kW) vyrabaný od 08/2003 do 05/2004 (modelový rok 2004)
  • Golf V 2,0 FSI (110 kW) vyrábaný od 01/2004 do 05/2004 (modelový rok 2004)
  • Touran 1.6 FSI (85 kW) vyrábaný od 11/2002 do 05/2004 (modelový rok 2003 – 2004)
  • Touran 2.0 FSI (110 kW) vyrábaný od 10/2003 do 05/2004 (modelový rok 2004)

Volvo:

MÔŽE byť použitý v modeloch vyrobených po roku 1976.
NEMÔŽE byť použitý v modeloch S/V40 s benzínovými motormi 1,8 GDI.

ekológia a nový benzín
Vďaka novému benzínu by mali klesnúť emisie skleníkových plynov.

Vďaka ekologickejšiemu benzínu chce Slovensko dosiahnuť spĺňanie emisných noriem nariadených Európskou Úniou. Pravdepodobne už viete, že sa sprísnili aj samotné podmienky na prejdenie EK. Cieľom pre Slovensko je znížiť emisie skleníkových plynov doprave o 6%. Nuž, trend ekológie sa prejavuje aj v tomto odvetví a celý svet, vrátane Slovenska, chce s ním držať krok.

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here