Nový zákon o oprave auta po nehode

Čoho sa týka nový zákon? Od kedy bude platiť nový zákon o opravách auta? Ako sa nový zákon ministerstva dopravy bude dotýkať neautorizovaných servisov? Odpovede na všetky Vaše otázky nájdete v tomto článku.

1567

Celkové hodnotenie článku

5,0 rating

Nový zákon schválený ministerstvom dopravy upravuje podmienky domácej opravy auta. Bude sa dotýkať vodičov, ktorým sa na cestách prihodila škodová udalosť. Opravy, ktoré bude nutné vykonať v autorizovaných servisoch sú obmedzené len na určité časti auta, ktorých funkčnosť je nevyhnutná pre bezpečnosť vodiča aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Práve v záujme bezpečnosti na cestách ministerstvo nový zákon schválilo. Okrem vodičov sa nový zákon bude dotýkať aj neautorizovaných „podomových“ automechanikov.

Deformačné zóny sú umiestnené aj vpredu aj vzadu na vozidle. Majú zaistiť bezpečnosť celej posádky.
Deformačné zóny sú umiestnené aj vpredu aj vzadu na vozidle. Majú zaistiť bezpečnosť celej posádky.

Čoho sa týka nový zákon? Od kedy bude platiť nový zákon o opravách auta? Ako sa nový zákon ministerstva dopravy bude dotýkať neautorizovaných servisov? Odpovede na všetky Vaše otázky nájdete v tomto článku.

Čoho sa týka nový zákon o opravách auta?

Nový zákon sa týka situácie, kedy pri dopravnej nehode dôjde k poškodeniu vozidla. V takomto prípade si poškodenú časť vozidla nemôžete opraviť sami doma a ani u kamaráta a v necertifikovanom autoservise.  Nový zákon hovorí o opravách škôd vzniknutých po dopravných nehodách na osobných automobiloch kategórie N1 a M1, kedy sa poškodia určité časti a systémy auta.

V akom prípade je nutné opravu vykonať v certifikovanom autoservise?

Ak sa pri dopravnej nehode poškodí na Vašom aute:

Tieto časti auta musíte nutne opraviť u profesionálneho mechanika v autorizovanom servise. Následne je nutné podstúpiť technickú kontrolu vozidla, ktorá odhalí, či boli opravy vykonané v súlade so zákonom.

Podľa nového zákonu budete za určitých okolností nútený navštíviť certifikovaný servis.
Podľa nového zákonu budete za určitých okolností nútený navštíviť certifikovaný servis.

Čo v prípade, že vodič nový zákon nedodrží?

Tento zákon sa nedá obísť žiadnym spôsobom, keďže po vykonaní opravy je majiteľ auta povinný podstúpiť technickú kontrolu vozidla a je možné dožadovať sa fotografických dôkazov. V prípade, že STK odhalí, že oprava nebola vykonaná v súlade s novým zákonom, vozidlo jednoducho kontrolou neprejde. Tým pádom hrozí možná nutnosť demontáže a následnej opravy v servise, v ktorom to zákon umožňuje. Riskantný postup Vás môže stáť aj niekoľko stoviek euro a trestu za nesúčinnosť sa nevyhne ani automechanik amatér.

Ako sa nový zákon o opravách auta dotkne domácich (neautorizovaných) servisákov?

Trest hrozí v prípade, že technická kontrola odhalí, že oprava po dopravnej nehode, pri ktorej bol poškodený systém airbagov, riadenie, zavesenie kolies, brzdový systém, alebo deformačné zóny nebol vykonaný v autorizovanom servise. Takémuto mechanikovi hrozí mastná pokuta vo výške 1000 € až  10 000 €.

A načo je nový zákon dobrý? Má zaistiť bezpečnosť prevádzkovaných vozidiel. Všetky časti auta, ktorých sa zákonné opravy v autorizovaných servisoch týkajú, sú zložitejšie systémy, absolútne esenciálne pre bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Nový zákon Ministerstva dopravy má zaistiť, že všetky opravy týchto častí auta budú vykonávané profesionálmi. Tým sa má zaručiť ich plná funkčnosť a teda aj bezpečnosť vozidla.

Trochu zvláštne sa môže javiť, že opravy v autorizovaných servisoch je nutné vykonať iba v prípade dopravnej nehody. Pokiaľ sa niektorá z častí auta, ktorej sa nový zákon týka, poškodí inak ako pri kolízií, je možné opravu vykonať doma.  Servis ale budete musieť navštíviť aj v prípade , že napríklad zrazíte srnku.

V niektorých prípadoch rozhodne nie je dobrý nápad púšťať sa do opravy auta svojpomocne. Využite certifikovaný autoservis.
V niektorých prípadoch rozhodne nie je dobrý nápad púšťať sa do opravy auta svojpomocne.

Najčastejšie poškodenia častí auta zo zoznamu z nového zákona:

Systém airbagov

V prípade, že Vám pri kolízií vyskočil airbag, nie je iná možnosť ako ho vymeniť. Pyropatróna, ktorá samotný airbag vystreľuje funguje jednorazovo a keďže je súčasťou airbagu výmene sa nevyhnete.

V prípade, že Vám začne svietiť kontrolka upozorňujúca na poruchu airbagu, je vhodné ho skontrolovať. Uistíte sa tak, či je porucha naozaj v airbagu, alebo len v senzore. Typ poruchy sa dá zistiť pomocou digitálnej diagnostiky alebo pomocou špeciálnych elektronických zariadení. Opatrný buďte pri kúpe ojazdeného vozidla. Niektorí špekulanti vedia svietiacu kontrolku vypnúť a Vy tak nedostanete žiadnu indíciu o možnej poruche airbagov.

Airbag Vám môže zachrániť život. Je to citlivý mechanizmus s ktorým by amatér nemal manipulovať. Aj to má zaručiť nový zákon.
Airbag Vám môže zachrániť život. Je to citlivý mechanizmus s ktorým by amatér nemal manipulovať.

Riadenie

Už pri ľahších dopravných nehodách, kedy poškodené auto ostane pojazdné, sa často naruší geometria auta. Nie je nezvyčajné, že v autoservisoch býva kontrola geometrie bezplatne ponúkaná a v prípade nutnej nápravy, tieto služby nebývajú drahé.

Medzi ďalšie časté poruchy patrí poškodenie spojovacej tyče. Celý riadiaci systém pozostáva zo súboru tyčí, čapov a kĺbov, avšak pri nehode to najčastejšie schytá práve táto riadiaca tyč.
Poznáme viacero druhov riadenia, pričom osobné automobily najčastejšie využívajú hrebeňové riadenie (podľa druhu prevodu). Má nekomplikovanú konštrukciu, dlhú životnosť a opravy bývajú pomerne jednoduché.

TOP

Najpredávanejšia nemrznúca zmes

Vysoko účinná.
Ochrana pred zamrznutím a koróziou.
✅ Koncentrovaná zmes do -50 ° C.

Zavesenie kolies

Ložiská vydržia veľa, ale časom sa každé jedno opotrebuje. To, že niečo nie je v poriadku dá väčšinou ložisko najavo hlasným zvukovým prejavom. Aj keď ložiská skutočne vydržia veľa (majú životnosť pokojne aj 100 000 000 otáčok), v prípade, že máte podozrenie, že je nejaké poškodené nečakajte. Výmena je nevyhnutná a ušetríte si tŕpnutie za volantom s hororovými predstavami o zadretom ložisku počas jazdy.

Pri kolízií často sa vedia poškodiť čapy nápravy zavesenia kolies. Táto súčiastka je extrémne zaťažovaná, no napriek tomu máva dlhú životnosť. Bohužiaľ pri dopravných nehodách často dôjde k ich poškodeniu. Čapy držia koleso na mieste, ich výmena nie je jednoduchá a mala by byť zverená do rúk odborníka za každých okolností.  

Pri dopravnej nehode môže dôjsť k poškodeniu akejkoľvek časti kolesa. V prípade, že auto Vám aj tak ostane pojazdné, navštívte servis čím skôr. Vyhnete sa tak nasledovnému devastovaniu ďalších častí kolesa, ktoré kolíziou pôvodne poškodené neboli.

Brzdový kotúč. Nový zákon sa zameriava na časti auta zaisťujúce bezpečnosť premávky a jej účastníkov.
Brzdový kotúč. Nový zákon sa zameriava na časti auta zaisťujúce bezpečnosť premávky a jej účastníkov.

Brzdový systém

Brzdy a vhodná reakcia často rozhoduje o fatálnosti kolízie. Najčastejšie ich poškodenie vzniká opotrebovaním. Pri kolízií nemusia byť poškodené priamo brzdy, k tomu môže dôjsť až v dôsledku narušenia inej časti auta. Teda ak sa Vám po dopravnej nehode, znečistia brzdové platničky či kotúč olejom, budete nútený navštíviť certifikovaný autoservis. Samozrejme prudké, rázne brzdenie, môže proces opotrebovania veľmi urýchliť. V takom prípade určite zvýšte pozornosť a neprehliadajte príznaky ako napríklad, že Vám auto pri brzdení ťahá do strany, alebo musíte na brzdu neprimerane tlačiť.

Deformačné zóny

Jednoznačne pochopiteľne majú na zozname častí auta z nového zákona zastúpenie aj deformačné zóny. Je určený na pohltenie kinetickej energie, ktorá vznikne pri náraze, kontrolovanou deformáciou. Pre bezpečnosť vodiča aj ostatných pasažierov je deformačná zóna nesmierne dôležitá a zachraňuje mnoho životov. Ako fungujú deformačné zóny si môžete pozrieť na videu, ktoré demonštruje a vysvetľuje ich dôležitosť:

Nový zákon má vstúpiť do platnosti 1.1.2021. Zmysel bude mať ak zachráni čo i len jediný život, alebo zachráni niekoho zdravie. Priamo na ochranu a bezpečnosť sa zákon upriamuje a má ju zaistiť. Dúfame, že takéto problémy Vás budú obchádzať a prajeme veľa šťastne najazdených kilometrov.

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here