Pozor na týchto 10 vecí – spôsobujú poruchy motora

6955

Celkové hodnotenie článku

Rated 5 out of 5

Ak by ste mali pomenovať najdôležitejšiu súčiastku vášho auta, čo by to bolo? Väčšine z nás by ako prvé napadol zrejme práve motor. Práve on zabezpečuje chod nášho vozidla. Ako jednej z najdôležitejších súčiastok vozidla mu treba venovať aj primeranú pozornosť. Viete, aké zlozvyky so sebou prinášajú poruchy motora? Na aké preventívne kroky by ste nemali zabúdať? A ako vám dá auto najavo, že s motorom niečo nie je v poriadku? Čítajte ďalej!

motor v aute, poškodenie motora, poruchy motora
Poruchy motora môžu potrápiť každého vodiča

Poruchy motora spôsobujú zlozvyky i zabúdanie na prevenciu

Pretrhnutý rozvodový remeň či nedostatok oleja. Pre zdravie motora je dôležitá pravidelná starostlivosť o viaceré jeho časti, mnohými zlozvykmi ho však ničíme každodenne a ani si to neuvedomujeme. Prinášame vám zoznam desiatich vecí, pri ktorých by ste mali byť opatrní a pri dodržiavaní ktorých bude váš motor dlhodobo zdravý.

Záťaž po naštartovaní

Nechajte po naštartovaní vaše auto, nech si uvedomí začiatok jazdy. Okamžitý rýchly rozjazd či zatlačenie plynového pedála až na podlahu nie je najlepším štartom pre vaše vozidlo. Vytvoríte tak zbytočnú záťaž pre ventilový rozvod, keďže po naštartovaní sa jednotlivé ventily napĺňajú olejom a kým nie sú natlakované, sú prázdne, a teda aj nefunkčné. Zvyčajne to trvá len niekoľko sekúnd. Vaše auto vám dá v prípade nefunkčnosti ventilov znamenie hlasným klepaním v hornej časti motora po naštartovaní, k dlhodobým dôsledkom však patrí aj opotrebovanie ventilového rozvodu. Ani vám by sa zrejme nepáčilo, keby od vás niekto hneď po zobudení vyžadoval šprint. Doprajte tento čas na prebudenie aj vášmu autu.

Pravidelné nízke otáčky

Problém môže nastať aj v prípade, že motor pravidelne zaťažujete na príliš malej úrovni. Ako uvádza aj Marek Bednář v jeho texte, ak využívate iba nepatrnú časť potenciálu motora, musíte sa pripraviť na časté a zložité problémy s jeho čistením. V nízkych otáčkach bude síce nižšia aj vaša spotreba, motor však má tendenciu vibrovať, a to škodí viacerým dôležitým súčiastkam. Platí teda, že raz za čas by ste mali váš motor naplno „prevetrať“, a problémy spôsobené nízkymi otáčkami nebudete vôbec musieť riešiť.

plynový pedál, pedále v aute, retro auto
Po naštartovaní nie je najlepšou voľbou stlačiť plynový pedál až na podlahu

Nepodceňujte podraďovanie

Museli ste brzdiť, nepreradili ste však a teraz pridávate. Motor vrčí, hučí, počujete trhané zvuky. Toto je zlé znamenie a ak sa dostávate do tejto situácie pravidelne, mali by ste s tým niečo urobiť. Vždy potrebujete mať totiž v motore toľko otáčok, že po pridaní plynu budete automaticky cítiť, že sa energia prenáša okamžite do nápravy, vysvetľuje článok na túto tému. Ak máte manuálnu prevodovku, nepodceňujte podraďovanie, ide predsa len o niekoľko sekúnd a neskôr sa vám zabúdanie môže vypomstiť poruchou motora.

Etanol v palive

Viete, koľko percent etanolu obsahuje palivo, ktoré najčastejšie tankujete? Toto číslo môže byť dôležitejšie, ako ste predpokladali. Mnohí výrobcovia ho do benzínu pridávajú vo veľkých množstvách napriek tomu, že ide o látku s vysokou absorbciou vody a rozpúšťaním polymérov. Pri nesprávnom pomere vytvára etanol molekulovú väzbu s vodou, ktorá neskôr spôsobuje koróziu a poškodenie dôležitých súčiastok (najmä gumených), ako sú vstrekovacie systémy, ventily, palivové vedenia či valce.

čepacia stanica, etanol, benzín
Viete, aké percento etanolu obsahuje palivo, ktoré tankujete?

Na druhej strane, ako poukazuje aj manažér Slovnaftu Miroslav Mrzula v rozhovore pre denník Pravda, etanol poskytuje vodičom aj mnohé výhody. Má vyššie oktánové číslo a zároveň lepšie horí, čo spôsobuje menšie množstvo emisií a lepšiu spotrebu. Napríklad benzín E10 obsahuje iba 10% etanolu a okrem neho aj špeciálne prísady, ktoré slúžia práve ako prevencia vyššie spomenutých problémov. Nezabúdajte teda na to, že nech sa rozhodnete pre akékoľvek palivo, tieto základné údaje by ste si o ňom mali nájsť. Nápomocné môžu byť aj špeciálne prísady do paliva a aditíva.  Neviete, ako fungujú? Prečítajte si aj náš článok na túto tému.

Olejové usadeniny

Na pravidelnú výmenu oleja sa rozhodne neoplatí zabúdať. Pri dlhšom používaní sa v oleji zvyknú vytvárať lepkavé usadeniny, ktoré môžu zablokovať správny tok oleja do jednotlivých častí motora. Dôsledkom zanedbanej výmeny oleja tak môže byť udržiavanie nadbytočného tepla v jednotlivých častiach, čo neskôr vedie k závažným poruchám motora. Nezabúdajte tak na pravidelnú výmenu motorového oleja, váš motor vám za to bude určite vďačný.

Nedostatok tekutín

Ako správne podotýkajú aj odborníci na BellPerformance.com, nedostatok dôležitých tekutín môže katastrofálne poškodiť váš motor, a to dokonca rýchlejšie než korózia či kal. Ak vám teda blikne niektorá z oranžových kontroliek (napríklad signalizujúca nedostatok oleja), nepodceňte situáciu. Poznáte všetky kvapaliny v aute, na ktoré netreba zabúdať? Sú to tieto.

motor v aute, motor vw beetle, poruchy motora
Všetky potrebné tekutiny by ste do auta mali dolievať pravidelne
  • Motorový olej – jeho hladinu odporúčame kontrolovať vždy po natankovaní a ak vám zasvieti oranžová ikonka na prístrojovej doske, zastavte a ihneď olej doplňte
  • Chladiaca kvapalina – kontrolovať by sa mala vždy aspoň raz týždenne, jej nízka hladina môže spôsobiť vážne problémy
  • Brzdová a spojková kvapalina – úroveň oboch by ste mali kontrolovať raz mesačne
  • Hydraulická kvapalina a kvapalina posilňovača riadenia – medzi príznaky, že ju treba vymeniť, patrí napríklad zápach spáleniny či neprirodzené zvuky pri točení volantom, výrobcovia odporúčajú vymeniť túto kvapalinu raz za dva roky alebo po každých 100 tisíc kilometroch
  • Kvapalina do ostrekovačov – konkrétne táto kvapalina s motorom síce nesúvisí, jej dopĺňanie je pre bezpečnosť jazdy dôležité, nezabúdajte ani na ňu
Odporúčame

Shell Helix HX5 15W40

  • Vhodný do každého motora
  • Osvedčená kvalita za dobrú cenu
  • Z kvalitného minerálneho oleja

Nízke vonkajšie teploty

Ak žijete v oblasti, kde zvykne počas zimných mesiacov klesnúť teplota niekoľko dní za sebou pod -15°C, mali by ste zvýšiť pozornosť. Nízke teploty poškodzujú okrem mnohých iných súčiastok vrátane batérie či štartéra aj váš motor. Odporúčame teda v takom prípade investovať do ohrievača motora. Ide o lacnú, dostupnú a ľahko pripájateľnú súčiastku, ktorá zabezpečí zdravie a pohodu vášmu motoru aj v zimných mesiacoch.

Dlhé zahrievanie auta pred jazdou

auto v zime, retro auto, ohrievač motora
Ohrievač motora môže byť v mnohom nápomocný

S nízkymi teplotami a zimou súvisí aj tento bod, hoci mnohí z nás túto situáciu zažívajú aj v lete v horúčavách. Všetci to poznáme, chystáme sa na cestu, no niekoľko minút pred odchodom naštartujeme auto a necháme bežať na voľnobeh, aby sa motor zohrial a interiér stal komfortnejším miestom na cestu (v lete studenším, v zime teplejším). Tento úkon však pre motor nie je najšťastnejší, navyše ak toto zahrievanie trvá niekoľko desiatok minút. V nízkych otáčkach totiž zmes v motore nedokonale horí, dochádza aj k väčšiemu treniu v na stenách valcov, navyše sa zahreje iba motor, olej zostáva naďalej chladný. Odporúča sa preto naštartovať vozidlo naozaj len pár minút pred jazdou a zabezpečiť mu pomalý rozjazd, ktorý sme spomínali vyššie.

Nevymenené rozvody

Rozvodový remeň sa inak zvykne nazývať aj časovanou bombou v aute, keďže na jeho poškodenie či zlý stav vás neupozorní žiadna kontrolka či zvláštny zvuk. Práve preto je potrebná pravidelná výmena rozvodov. Poškodenie remeňa najčastejšie spôsobuje práve opotrebenie, môže ho však zapríčiniť aj vytekajúci olej či nafta. Pri zlom stave môžu dôjsť až k pretrhnutiu, ktorého dôsledkom je poškodenie motora. Nezabúdajte teda na pravidelnú výmenu rozvodov, odporúča sa meniť ich každých päť až sedem rokov.

Pozor na zlú údržbu

Vo všeobecnosti platí, že zlá údržba je niekedy horšia ako žiadna. Kontrola hladiny kvapalín a ich dolievanie zvládne zrejme aj vodič-začiatočník, ak vám však niektoré kroky robia problémy, nerobte si z nich ťažkú hlavu a zverte svojho štvorkolesového miláčika do rúk odborníkom v autoservisoch. Vaše auto tak získa profesionálny prístup, vy ušetríte čas aj nervy a budete mať istotu, že pre váš motor robíte všetko, čo je vo vašich silách.

auto v zime, retro auto, poruchy motora
Štartujete svoje auto v zime dlho pred jazdou? Škodíte motoru.

Ako zistíte, že s motorom niečo nie je v poriadku?

Jednoduchým receptom na zistenie stavu vášho auta je pozorovať ho. Prinášame vám niekoľko bodov, ktoré ak spozorujete na vašom štvorkolesovom miláčikovi, treba zbystriť pozornosť. Môže ísť aj o poškodenie motora.

  • Zvláštne zvuky – každý z nás pozná zvuk svojho auta, a ak sa v ňom zrazu objaví búchanie či klepkanie, je potrebné byť opatrní, môže ísť aj o vážnu poruchu
  • Nadmerné množstvo dymu –  ak sa za vašim autom objavuje modrý, biely či čierny dym, dochádza k unikaniu oleja, problému s kondenzáciou vody alebo nemrznúcou zmesou či k upchatiu vzduchového filtra
  • Na prístrojovej doske svieti kontrolka motora – problémom môže byť zanesený palivový filter, porucha palivového čerpadla či lambda sondy
  • Mláka pod autom – unikajúci olej či iná tekutina môže byť predzvesťou vážneho poškodenia
  • Vaše auto potrebuje viac oleja, ako je bežné – ako olej pravidelne dochádza a vy ho musíte dolievať v stálych intervaloch, môže ísť podľa Holtsauto.com o problémy s filtračným palivom či so sviečkami
  • Nižšia sila motora – pomalšie zrýchlenie či ubúdajúca sila sú jedným z prvých symptómov poruchy motora
retro auto, dym z auta, poruchy motora
Ak spozorujete nadmerné množstvo dymu, môže ísť aj o upchatie vzduchového filtra

Kontrolujete všetky vyššie spomenuté súčiastky pravidelne? Pozrite sa na hladinu kvapalín a dolejte ich ešte dnes! 

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here