Prečo je v mestách stanovená 50-tka a nie 60-tka?

1278

Celkové hodnotenie článku

4,3 rating

60-tka v obci je naozaj veľa. Presvedčia vás tieto argumenty:

Už takmer desať rokov jazdia autá v obciach päťdesiatkou. Pre niekoho je to pomaly, pre niekoho rýchlo. Záleží na tom, či ste šofér, chodec alebo cyklista. Každá rýchlosť má svoje dôsledky. Ukážeme vám aké.

Od 1. februára 2009 platí zákon, ktorý upravil maximálnu povolenú rýchlosť v obciach na 50 km/h. Slovensko pri zavedení tohto opatrenia vychádzalo zo skúseností ostatných európskych štátov. 50-tka v obciach znížila počet smrteľných dopravných nehôd.

50tka v obci je podmienkou!
V rámci zachovania čo najvyššej bezpečnosti je potrebné stanovenú rýchlosť dodržiavať.

Väčšina vodičov jazdí napriek zákonu rýchlejšie. Zvyčajne šesťdesiatkou, ktorá sa dá občas dá „ukecať“ aj u policajtov. Ak je to aj váš prípad, mali by ste si prečítať tieto riadky. Dozviete sa, prečo vlastne existujú rýchlostné limity, ako rýchlosť ovplyvňuje brzdnú dráhu, ale aj to, aké sú výšky pokút pri nedodržaní zákona.

Prečo existuje rýchlostný limit v obciach?

Hlavnou príčinou rýchlostných obmedzení je zabezpečenie plynulého chodu dopravy. Ak idú všetky autá rovnakou rýchlosťou, respektíve podobnou, hrozí menšie riziko zrážky. Nikto nechce vysedávať za volantom, ale každý účastník premávky sa chce bezpečne dopraviť na miesto určenia. Najvyššia povolená rýchlosť je v tomto prípade kompromisom.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) spomalenie o 5 km/h znižuje riziko smrteľných zrážok o 30 %. Rýchlosť v obciach je upravená na ochranu cyklistov a chodcov. Ak vás zaujíma, kde všade platí maximálna 50-tka, tak v roku 2013 malo zavedenú maximálnu povolenú rýchlosť menšiu alebo rovnú päťdesiatke 114 krajín.

TIP: Nezabudnite na to, že rýchlostné obmedzenie platí aj pri predbiehaní.

50-tka v obci je nevyhnutná a dôležitá.
50-tka má v obci svoje opodstatnenie.

Budete rýchlejší, ak pôjdete 60-tkou?

Rýchlosť 50 km/hodinu je z pohľadu zručného vodiča pomerne pomalá. Na druhej strane pre deti, prípadne starších ľudí, ktorí už nevenujú premávke toľko pozornosti, je to stále rýchlosť, ktorá ich môže stáť život.

Rýchlejšia jazda sa neoplatí ani z hľadiska spotreby alebo ušetreného času. Týka sa to predovšetkým väčších miest. Vodiči, ktorí idú systémom brzda plyn od semaforu k semaforu, vás možno obehnú o pár áut, ale zaplatia za takúto jazdu viac peňazí.  

Dôsledky prekročenia povolenej rýchlosti

Najvyššie povolené rýchlosti na cestách obmedzuje zákon. V prípade ich nedodržania vám hrozí pokuta. Ak prekročíte rýchlosť len mierne, vyjdete s napomenutím.

Aktuálny sadzobník pokút (za prekročenie rýchlosti v obci):

Prekročenie o maximálne 20 km/h Prekročenie o maximálne 50 km/h Prekročenie o viac ako 50 km/h
V správnom konaní do 100 € od 150 € do 600 € od 500 € do 1 000 €
V blokovom konaní do 50 € od 30 € do 400 € 250 € do 800 €

Ako rýchlo zastaví auto idúce 50-tkou?

Brzdná dráha závisí od mnohých premenných. Nie je to len rýchlosť, ale aj stav vozovky, váha auta, alebo kvalita pneumatík. Okrem toho musíte počítať s tým, že aj váš mozog potrebuje istý čas na to, aby vyhodnotil, že treba dupnúť na brzdy. Tento čas sa nazýva reakčný. Zvyčajne je to 0,8 až 1 sekunda.

Dĺžku brzdnej dráhy najviac ovplyvňuje počiatočná rýchlosť. Čím idete rýchlejšie, tým dlhšie potrvá, kým zastavíte. Riziko tkvie v tom, že brzdná dráha nenarastá priamoúmerne, ale kvadraticky. Ak idete dvakrát rýchlejšie, vaša brzdná dráha bude štyrikrát dlhšia.

Všetko vám vysvetlí jednoduché video:

Poďme sa pozrieť na to, aké sú konkrétne rozdiely v brzdnej dráhe pri rýchlosti 50 a 60 km/hod. Čísla uvádzame v tabuľke. Na výpočet sme použili online kalkulačku a pripočítali sme reakčný čas 1 sekundu, ktorý nezohľadňovala.

Rýchlosť auta Suchá betónová vozovka Mokrá betónová vozovka Sneh
50 km/h 26,1 m 31,7 m 46,6 m
60 km/h 34,4 m 42,4 m 63,9 m

Ako vidíte, šesťdesiatka nie je 50-tka a nech ste akokoľvek skúsený vodič, fyziku neoklamete. Napriek tomu, že zrážky na diaľnici a vo veľkej rýchlosti vyzerajú hrozivo, väčšina nehôd sa stáva na cestách I. triedy a v obciach, ako hovorí štatistika Policajného zboru za rok 2017. Päťdesiatka v obci má svoje opodstatnenie, pretože práve tu sa stáva najviac smrteľných nehôd chodcov. O nevyhnutnosti spomaliť hovorí aj známa kampaň OSN s názvom Save Lives # SlowDown.

Ako ste na tom vy? Dodržujete maximálnu povolenú rýchlosť alebo sa spoliehate na svoje reflexy?

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here