Celkové hodnotenie článku
Puklice sú ozdobou kolies. Estetická funkcia sa im nedá odškriepiť a dnešný trh ponúka množstvo variácií a rozhodne je z čoho vyberať. Okrem toho, ochraňujú disky pred mechanickým poškodením. Zabraňujú vzniku škrabancov na diskoch, chránia pred ich vonkajším poškodením a to nielen disky, ale aj ložiská a aj skrutky na kolesách. Ich zanesenie zbytočne komplikuje výmenu kolies, lebo zanesené skrutky sa ťažšie odmontovávajú. Práve vďaka krytom kolies sa takýmto nepríjemnostiam vyhnete.
Na každú značku auta sa dajú zohnať príslušné puklice tej istej značky v rôznych dizajnových prevedeniach, ale nie všetky musia sedieť na každé koleso. Najdôležitejšie pri ich kúpe je poznať vhodný rozmer.
Pred kúpou puklíc si treba položiť pár otázok:
Aká je vhodná veľkosť pre Vaše auto? Podľa čoho zistiť správny rozmer? Ako vybrať tie správne a ako ich potom nasadiť? Nič z toho nie je veľká veda a ak ste šikovný, tak Vám stačí raz vidieť a aj Vy sa stanete puklicovým profíkom. Výber a ani ich montáž Vám nebude robiť žiaden problém.
Obsah článku:
Ako vybrať správne puklice pre Vaše vozidlo?
Puklice musia mať určité rozmery, totožné s rozmermi plechového disku kolesa. Priemer puklíc sa udáva v palcoch v rozpätí 13“ – 17“.
Každá automobilová značka má zaužívanú veľkosť pre každé svoje auto. Napríklad puklice škoda sa bežne vyrábajú vo všetkých veľkostiach, a preto si treba overiť, či kupujete tie správne pre Váš model auta.
V prehľadnej tabuľke nájdete najčastejšie modely áut a rozmer.
Rozmer puklíc a príklad príslušného modelu auta
Priemer puklice v palcoch | Značka a model auta |
Puklice 13“ | Škoda Felicia, Daewoo Tico, |
Puklice 14“ | Škoda Fabia, Peugeot 206, Opel |
Puklice 15“ | Škoda Octavia, Audi A4, Kia Ceed, Ford |
Puklice 16“ | Škoda Octavia, VW Passat/Golf, Opel Vectra |
Puklice 17“ | Škoda Superb, VW Golf, Opel Insignia |
Rozmer puklice 15 palcov je najčastejší.
Aký je správny rozmer?
Rozmer puklíc sa dá zistiť z údajov o disku, ktoré sú zapísané v technickom preukaze, alebo priamo na kolese.


6,5 J x 15 H2 ET15 5 x 112
6,5 – vyjadruje šírku ráfiku v palcoch
J – opisuje tvar pätky ráfika
15 – priemer disku v palcoch (a teda priemer vhodných puklíc)
H2 – bezpečnostný výstupok ráfiku
ET15 – vyjadruje vzdialenosť (v mm) dosadacej plochy disku od osi symetrie disku. (Čím nižšie ET disk ide viac von (do šírky), vyššie ET disky sú viac skryté v blatníkoch, tzv. zális)
5 x 112 – takzvaná PCD (rozteč ) – počet dier (5) x priemer roztečnej kružnice v mm (112)
Na disku môžu byť napísané ešte ďalšie údaje, ale nás zaujíma práve priemer disku. Podľa tohto údaju si môžete vybrať ozdobné kryty na kolesá vhodné práve pre Vaše auto.
Ráfik, alebo disk, dokážete odmerať aj ručne. Centimetre na palce sa premieňajú podľa: 1 palec = 2,54 centimetra.
Aký materiál je najvhodnejší?
Dobré puklice by mali dodržiavať správny pomer medzi pevnosťou a ohybnosťou. Málo ohybné kryty kolies majú tendenciu v zime praskať. Keď sú ale príliš tenké, teda viac ohybné, je samozrejmé, že sa rýchlo poškodia a zvyšuje sa šanca toho, že prasknú aj bez výraznejšieho fyzického podnetu. Tie najvhodnejšie musia byť ohybné tak akurát a čo najpevnejšie.
Puklice z ABS plastu
Väčšina je vyrobená z ABS plastu, ktorého kvalita sa variuje. Akrylonitrylbutadiénstyrén (ABS) by mal mať pomer 1:1:3 (akrylonitryl : butadién : styrén. Tento pomer sa nedá vždy 100% zaručiť a závisí od kvality chemicko-technologického spracovania.
Kvalitný ABS plast (termoplast) je pevný, ale ohybný a rezistentný aj voči agresívnejším chemickým zlúčeninám. Práve tieto schopnosti sa dokonale využívajú na ochranu plechových diskov. Pre odolné kryty kolies je práve kvalitný ABS plast kľúčový. Niektoré puklice sú vyrobené z nylonu. Ich prednosťou je najmä odolnosť voči nárazom aj korózií. Dôležitý je aj povrch puklice. Lacný lak sa začne rýchlo šúpať, preto sa oplatí skontrolovať si aj ten.
Prichytenie puklíc
Pred kúpou nových puklíc si skontrolujte akým spôsobom sa uchytávajú, nedbajte len na ich rozmery a vzhľad. Puklice mávajú zozadu upevňovaciu obvodovú oceľovú pružinku, vďaka nej sa pevne pripevnia k disku. Zaistením poriadneho prichytenia sa nemusíte obávať ich straty počas jazdy.
Ako nasadiť puklice na kolesá
Je samozrejmé, že chcete zaistiť, aby puklica na diskoch poriadne držala. Pri správnej kúpe a výbere zo širokého sortimentu by mala byť ich montáž jednoduchá a rýchla.
- Poriadne vyčistite disky – zaistíte aby puklica dokonale prilieha, nebudú jej brániť žiadne nečistoty.
- Nastavte pružinu na obvode puklice a uistite sa, že je správne uchytená.
- Obvodovú pružinu puklice nastavte prelisom k ventilu. Vtlačte do žliabku v západkách. Puklicu priložte na dolnú časť disku, podoprite si ju kolenom a zatlačte na horné západky smerom k disku.
- Následne stačí už iba dôkladne po celom obvode pozatláčať puklicu do prelisu disku. Uistite sa, že puklice priliehajú čo najdokonalejšie.
Videonávod : Ako upevniť kryty kolies na disk
Hovorí sa, že lepšie raz vidieť ako tisíckrát počuť. Pozrite si nasledujúci videonávod, ktorý jednoducho a bez slov vysvetlí ako namontovať puklice na auto.
Typy puklíc
1. Celoplošné puklice
Výhody
– lepšie kryjú a chdránia disky kolesa
Nevýhody
– menej obvyklé, nevyzerajú na aute najlepšie


2. Lúčové puklice
Výhody:
– moderný dizajn
– podobné elektrónovým diskom
Nevýhody:
– plechový/ oceľový disk je viac odhalený a vystavený napr. cestným posypom


V minulosti boli moderné celoplošné puklice, dnes už ich vidíme málokedy a aj na trhu ich nájdeme podstatne menej ako lúčových puklíc. Celoplošné ozdobné kryty na kolesá poskytujú výhodu úplneho krytia diskov a ložísk. Navyše autu dodajú nádych vintage štýlu. Trh chce ponúkať stále niečo nové a 3D puklice už nie sú ničím novým, aj keď stále celkom nezvyčajným. Okrem toho teraz trh ponúka aj rôzne farebné prevedenia.
Návod: Ako kúpiť správne puklice
Pri kúpe nových puklíc by ste mali zužovať výber postupne, podľa priorít, na základe nasledujúcich bodov:
- Výber správneho rozmeru (napr., najčastejšie, puklice r15“)
- Skontrolovanie vlastností vybranej puklice
- kvalitná, pevná prichytávacia pružina
- kvalitný materiál, z akého sú puklice vyrobené
- kvalitný lak, ktorý je nanesený na puklici
- Dizajn hodiaci sa ku zbytku vzhľadu auta
Puklica zastávajú na aute kryciu funkciu – chráni kolesá pred nečistotami. Ale snáď každý sa snaží pri ich výbere spojiť príjemné s užitočným a mnohí motoristi využívajú rozmanité dizajnové možnosti, aby ich použili ako šperk pre auto. Najväčší problém s krytmi na kolesách spočíva v ich upevnení. Ak rátame s tým, že rozmer puklíc je správny, treba si najviac posvietiť práve na spôsob ich prichytenia. Ak kovová obruč na puklici, (ktorá ju upevňuje k disku), nie je dostatočne stabilná, mali by ste oželieť aj pekný dizajn, inak sa môžete s novými puklicami rozlúčiť na najbližšej zákrute.
Pokiaľ dodržíte pri výbere a montáži krytov kolies všetky odporúčané body, puklice Vám budú slúžiť bez problémov. Ak chcete dosiahnuť, aby Vaše kolesá boli ozdobou Vášho auta, nemôžete zanedbať ani starostlivosť o pneumatiky a taktiež je potrebná správna geometria kolies. Aby ste mali geometriu nastavenú správne, budete musieť navštíviť pneuservis. Keďže za poriadne pneumatiky si aj poriadne zaplatíte, táto starostlivosť sa Vám vyplatí aj po ekonomickej stránke. Predĺži životnosť pneumatík, zaistí stabilitu vozidla, optimálnu brzdnú dráhu auta a pomalšie opotrebovanie, a teda predĺži zachovanie dezénu. Okrem toho, sýto čierne, lesklé pneumatiky polahodia oku každého motoristu.
Potrebujete navštíviť pneuservis? Vieme, ktoré patria medzi najlepšie.