Chladič je súčasť motora, bez ktorej by sa v žiadnom prípade nezaobišiel. Vo vnútri motora totiž prebiehajú procesy, vďaka ktorým sa naše autá pohybujú. Tieto procesy však z dôvodu neustáleho pohybu valcov a ďalších súčastí motora vytvárajú teplo, ktoré sa rýchlo hromadí. Aby motor čo-to vydržal, musí mať chladič, ktorý sa postará o schladenie týchto súčastí.
Obsah článku:
Pravidelná kontrola chladiča vám ušetrí kopu problémov
Pri každej preventívnej prehliadke vášho auta by sa mala vykonať aj kontrola chladiča. Pri čo i len trochu zníženej účinnosti funkcie chladiča sa totiž zvyšujú nároky na ďalšie súčasti motora, ktoré tým nemôžu byť dostatočne chladené. Je teda viac než vhodné, aby ste aj váš chladič udržiavali v dobrej kondícii pravidelnými kontrolami.


Chladiaca kvapalina je dôležitá
Chladiaca kvapalina má za úlohu odvádzať teplo z motorového priestoru do chladiča. Je to teda dôležitá súčasť celého chladiaceho systému. Bez príčiny nezvykne unikať zo svojho miesta. Ak sa tak deje, je to zrejme problém s hlavou valcov. Ak vám teda často svieti kontrolka nedostatku chladiacej kvapaliny, nepodceňujte to a pri najbližšej možnej príležitosti vybehnite do servisu.
Chladiaca kvapalina existuje v dvoch hlavných typoch – odporúčame ale dolievať ten istý typ, ktorý ste v aute mali predtým. Jednou z možností je chladiaca kvapalina G11, ktorá má modré sfarbenie a v motorovom priestore vydrží kratšie (cca 2 roky). Oproti nej, G12 má ružovú farbu a vydrží aj niekoľko rokov.
Kontrola termostatu
Termostat je ďalšia dôležitá súčasť chladiaceho systému. Práve termostat je zodpovedný za ovládanie prúdenia chladiacej kvapaliny v chladiacom okruhu motora. Jej tok reguluje tak, aby si motor vždy dokonalo udržal prevádzkovú teplotu (väčšinou 90 °C). Je to teda vec, vďaka ktorej chladič vie, čo má robiť.
Čistenie chladiča
Chladič sa skladá z hliníkových trubiek, ktoré pokrývajú malé doštičky nazývané lamely. Znečistené lamely napríklad od blata, sa môžu ohnúť a nedokážu správne odvádzať teplo. Ak ste sa predsa pokúsili lamely vyčistiť no ostali ohnuté, v takomto prípade sa už nedajú opraviť. Práve preto sa funkčnosť chladiča a celého chladiaceho systému znižuje, čím sa motor začne prehrievať.


V servise by sa vám mali postarať aj o vyčistenie chladiča od vecí, ktoré tam nepatria. Občas je to hmyz alebo nejaké ďalšie nečistoty, ktoré na nás a auto číhajú zvonka. Aby chladič fungoval korektne, raz za čas ho nechajte v servise pri kontrole aj vyčistiť. Bude sa mu lepšie dýchať a aj váš motor bude v lepšej forme. ☺
Životnosť chladiča
Životnosť chladiča ovplyvňuje najmä počet cyklov naštartovania motora. Po zapnutí motora, vytvára čerpadlo v celom chladiacom systéme tlak, ktorý po vypnutí motora klesne. Takýmto spôsobom sa vytvárajú tlakové vlny, ktoré rozťahujú a opäť zmenšujú súčasti nielen motora, ale aj chladiča. Po viac ako 100 tisíc takýchto cykloch sa môžu začať objavovať drobné netesnoti. Malé netesnosti sa dajú opraviť pridaním tesniaceho prostriedku. Väčšie si vyžadujú zložitejšiu opravu, ktorá sa môže spraviť spájkovaním.


Chladič sa po oprave musí skontrolovať pri zohriatej kvapaline a tlaku 0,1 MPa. Tlak by nemal počas 1-2 minút klesnúť.
Chybný chladič môže stáť aj celý motor
Všetky súčasti motora sú na sebe vzájomne nejakým spôsobom závislé. Ak teda zanedbáte kontroly a pravidelný servis chladiča, môže sa vám to škaredo vypomstiť. Buď sa na motore pokazí niečo iné alebo to nevydrží samotný chladič. Namiesto pravidelnej kontroly tak budete musieť riešiť komplexnú opravu motora.


Okrem rôznych vychytávok na leto do auta si teda dajte pozor aj na chladič – budete tak jazdiť bez stresu.
Výmena chladiča
Väčšina motoristov na výmenu chladiča ani nepomyslí alebo na ňu zabúda. Pritom práve od chladiča závisí bezpečnosť motora. Výmene chladiča by mali väčšiu pozornosť venovať najmä majitelia starších áut. Odporúča sa po 10 rokoch vymeniť.
Ak ste sa chystáte vymeniť chladič, dobre si premyslite, aký si vyberiete. Máte k dispozícií veľmi široký výber, no nie každý chladič je pre vaše auto vhodný. Nesprávny chladič by nefungoval správne. Ak by bola jeho tepelná účinnosť nízka, motor by sa mohol prehriať. Naopak, pri vysokej účinnosti by sa ohrieval pomalšie, ale zvýšila by sa spotreba pohonných hmôt.
[…] nemusí byť náročná. Môžete mať pokazený senzor teploty alebo vám dokonca môže unikať chladiaca kvapalina. Obe veci však nie sú veľmi drahé na […]
[…] a neabsorbuje teplo tak rýchlo. Preto, ak olej pravidelne nemeníte, zvyšuje sa pravdepodobnosť prehriatia motora. S tým sa nielen zníži pracovná efektívnosť motora, ale taktiež sa zahreje motor […]