Start-stop systém

Viete, načo v aute slúži start-stop systém? Aké sú jeho výhody a nevýhody?

430

Celkové hodnotenie článku

5,0 rating
start-stop systém, výhody, nevýhody
Aké sú výhody a nevýhody start-stop systémov?

Názory na start-stop systém sa vo veľkom líšia. Niektorí vodiči ho považujú za veľmi prínosný, iní mu zasa nevedia prísť na chuť a neustále ho deaktivujú. Preto je diskusia ohľadom tejto témy často rozdielna.

Aj my sme si posvietili na start-stop systém a v tomto článku vám prinesieme informácie o tom, ako tento systém funguje, načo v aute vôbec slúži a aké sú jeho výhody, ale aj nevýhody.

Načo slúži start-stop systém

Start-stop je elektronický systém, ktorý je v súčasnosti nevyhnutnou súčasťou nových automobilov. V minulosti bol tento systém súčasťou modelov áut len vyššej triedy, teda pri starších modeloch áut tento systém nebol povinnosťou.

Dnes však patrí k štandardnej výbave takmer každého nového automobilu.

Tým, že sa neustále zvyšujú emisné normy a kontroly sú veľmi prísne, dostal sa tento systém viac do popredia.

Jeho primárnou úlohou je znižovať škodlivé emisie, ktoré motor auta produkuje a v druhom rade znižovať spotrebu. Najlepšie funguje v mestách s hustou prevádzkou, kde vo veľkom znižuje spotrebu paliva a emisie.

Ako funguje

Start-stop systém pri krátkom zastavení vozidla (napr. na križovatke alebo v kolóne) automaticky vypne motor. Tento systém sa aktivuje vtedy, keď je auto v kľudovom režime, teda je zaradený neutrál a vyšliapnutá spojka.

Potom, ako start-stop systém vypne motor a keď vodič chce pokračovať v jazde, stačí zašliapnuť spojku (pri manuálnej prevodovke) alebo plyn (pri automate) a motor sa znova automaticky, potichu naštartuje.

start-stop systém, kolóna, mesto
Start-stop systém automaticky vypne motor pri zastavení vozidla v kolóne.

Aby tento systém fungoval správne, tak okrem špeciálneho štartéra, sú potrebné rôzne snímače a čidlá. Tie musia kontrolovať, či sa nehýbu kolesá auta, či motor pracuje správne alebo či je akumulátor pripravený na opätovné naštartovanie.

Až potom ako sú splnené tieto spomenuté podmienky, systém vypne motor.

Trochu histórie

Ako prvá prišla s nápadom vytvorenia systému riadenia prevádzky motora, automobilka Toyota. Táto automobilka vytvorila v 70. rokoch 20. storočia systém, ktorý vypol motor potom, ako šiel 1,5 sekundy na voľnobeh.

S podobným systémom nazvaným City matic neskôr prišla automobilka Fiat a v 90. rokoch prišla s týmto systémom aj automobilka Volkswagen.

Následne sa začali pridávať aj iné automobilky a systém na riadenie prevádzky motora sa začal vyrábať vo veľkom.

Tlačidlo deaktivácie

Mnoho vodičov nemá v obľube tento systém a po naštartovaní auta ho ihneď deaktivujú.  Preto sa do vozidiel montuje aj tlačidlo na jeho deaktiváciu a následnú aktiváciu. Je to z toho dôvodu, že využitie tohto systému prináša aj mnohé negatíva.

V autoservisoch je možné požiadať o nainštalovanie zariadenia, ktoré automaticky deaktivuje start-stop systém pri každom naštartovaní vozidla.

Avšak neodporúča sa tento systém deaktivovať vo vašom aute natrvalo, pretože keď raz bolo auto schválené na prevádzku s aktívnym systémom, môžete mať následne problém pri STK.

start-stop systém, deaktivácia
Ak nieste fanúšikom start-stop systému, môžete ho jednoducho deaktivovať.

Výhody systému

Medzi hlavné výhody systému start-stop patrí to, že znižuje spotrebu paliva a rovnako znižuje produkciu škodlivých emisií. Najviac sa tieto výhody odrazia pri jazde vo veľkých mestách, kde je hustá premávka.

Podľa výrobcov týchto systémov sa znižuje spotreba paliva, používaním start-stop systému, až o 10 %, čím sa chráni životné prostredie.

Systém taktiež napomáha k optimalizácií výkonu katalyzátora. Tým sa predlžuje jeho životnosť a netvoria sa usadeniny na zapaľovaní.

Názornú ukážku, ako dokáže start-stop systém ušetriť palivo pri jazde v meste, si môžete pozrieť v nasledujúcom videu. Video je v angličtine.

Nevýhody systému

Start-stop systém má omnoho viac nevýhod, ako sa na prvý pohľad zdá.

Motor

Nevýhodou systému je, že vypína motor aj vtedy, keď to vôbec nečakáte. Napríklad pri krátkom zastavení pri odbočovaní do jazdného pruhu alebo pri posúvaní sa v kolónach.

Taktiež opätovné štartovanie motoru moc neprospieva. Pretože práve časté štartovanie namáha ložiská kľukového hriadeľa. Motor je prispôsobený nato, aby bez problémov vydržal viac ako 50 000 štartovaní. Avšak využívaním systému start-stop sa počet štartovaní niekoľkonásobne zvyšuje a tým dochádza k opotrebovaniu ložísk.

Okrem motora dostanú zabrať aj iné komponenty alebo časti auta.

Životnosť komponentov

Prvým z nich je akumulátor, ktorý je namáhaný a znižuje sa jeho životnosť. Takisto je natom aj štartér alebo alternátor. Hoci boli tieto komponenty auta prispôsobené zvýšenému používaniu, nedajú sa ochrániť na 100 %.

Oneskorené štartovanie

start-stop systém, nevýhody
Kvôli tomu, že systém start-stop má viac nevýhod ako výhod, ho väčšina vodičov nemá v obľube.

Ďalšou nevýhodou systému je aj oneskorené štartovanie, hoci sú to milisekundy, mnoho vodičov ich aj tak pociťuje. Toto oneskorené vyštartovanie z miesta môže spôsobiť aj problémy pri premávke alebo sa môžete dostať do nebezpečnej situácie pri výjazdoch z vedľajšej cesty, ktoré môžu viesť k dopravným nehodám.

Klimatizácia

Systém start-stop ovplyvňuje aj pohodlie cestujúcich v aute. Tým, že sa motor vypína, tak sa vypína aj kompresor klimatizácie, čo je pre mnohých šoférov a spolucestujúcich počas horúcich letných dní veľké negatívum. 

Znižuje spotrebu – naozaj?

Pri krátkych cestách, pri ktorých sa motor nestihne zohriať sa systém vypína a spotreba paliva je dokonca ešte vyššia ako za normálnych okolností.

A počas bežnej premávky systém znižuje spotrebu paliva len minimálne.

Poruchy

Používanie start-stop systému môže viesť k rôznym poruchám. Často sa stáva, že kvôli používaniu tohto systému musíte viac investovať do servisu a preto ani neušetríte na zníženej spotrebe paliva.

Najčastejšie poruchy, ktoré sa vyskytujú sú poruchy senzorov, štartéra alebo akumulátora.

Oplatí sa ho používať?

Názor si urobte sami. Start-stop systém má určité výhody, ale nevýhody ich jednoznačne prevyšujú. Je dôležité zvážiť si všetky plusy a mínusy, aj podľa typu vášho vozidla a na základe toho sa rozhodnúť, či ho používať alebo nie. 

Doba však ide dopredu a aj tento systém môže prísť s rôznymi vylepšeniami, ktoré vodičov presvedčia o tom, aby ho začali vo veľkom používať a prestať deaktivovať.  Ak používate systém pravidelne, nezabudnite na kvalitný olej a jeho pravidelnú výmenu.

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here