Často sa vám stáva, že vám vyskočí kontrolka motora v aute a neviete, čo ju spôsobuje? Máte problémy s palivovým filtrom, palivovým čerpadlom alebo lambda sondou? Ako môže tento problém ohroziť vašu každodennú jazdu do práce? Prečítajte si o možnostiach riešenia týchto problémov.
Niektoré výstražné svetelné symboly a indikátory na prístrojovej doske vozidla sú zreteľnejšie ako iné. Je však dôležité presne vedieť, čo znamenajú pre prípad, že ide o kritické varovanie, ktoré vyžaduje okamžitú pozornosť a servisnú pomoc, alebo je signál menej dôležitý a je možné tento problém riešiť neskôr.
Obsah článku:
Svieti kontrolka motora
The check engine light (kontrolka výstrahy motora) je signálom z počítača motora automobilu, že niečo nie je v poriadku. Kontrolka výstrahy motora môže svietiť z rôznych dôvodov. Napríklad pri poruche zapaľovania, vstrekovania paliva alebo pri poruche pohonu vačkového hriadeľa. Niekedy to môže znamenať vážny problém a vyžadovať, aby ste motor okamžite vypli. Ako je možné odhadnúť, kedy ide o závažný problém?
Ak motor automobilu nestratí výkon a nedostane sa do núdzového režimu, je možné toto vozidlo používať ako pri bežnej prevádzke. Môže isť o náhodnú chybu, ktorá sa po určitom čase vráti do normálu.
Ak kontrolka motora stále svieti a motor upadne do núdzového režimu, odporúčame urýchlenú návštevu servisu a diagnostiku motora.
Ak tento problém nastane, je múdre skontrolovať palivové veko (viečko) v palivovej nádrži (gas tank) a ďalšie systémy vo vašom vozidle. Vo väčšine vozidiel blikajúca kontrolka motora signalizuje, že máte vážny problém, ktorý by mohol spôsobiť vážne poškodenie alebo až zhorenie motora.
Aké poruchy teda môže svietiaca kontrolka motora signalizovať?
Zanesený palivový filter
Každý automobil má palivový filter, ktorý sa nachádza nielen v dieselových, ale aj v nákladných automobiloch. Všetko palivo používané motorom prechádza práve palivovým filtrom. Jeho hlavným účelom je chrániť systém vstrekovania paliva pred nečistotami, ktoré by sa mohli dostať do paliva.
Pri diagnostike problémov automobilov sa v skutočnosti často prehliadajú príznaky zaneseného palivového filtra. Filter sa môže natoľko upchať, že začne ovplyvňovať chod motora. Znečistený palivový filter môže dokonca zastaviť štartovanie vášho vozidla. V priebehu času môže byť filter opotrebovaný alebo zanesený a je potrebné ho vymeniť.
Pokiaľ ide o servis automobilu, výmena palivového filtra nemusí byť na prvom mieste, zlý filter však môže viesť k mnohým ďalším závadám.
Príznaky zaneseného palivového filtra:
- Nedostatočný výkon motora.
Nedostatočný výkon motora vo všetkých rýchlostných stupňoch môže byť zapríčinený nedostatkom paliva vo vstrekovačoch. Môže sa to týkať najmä znečisteného palivového filtra, ktorý automaticky obmedzí výstup motora. Keď k tomu dôjde, motor prejde do režimu „krívania“ a na prístrojovej doske sa zobrazí kontrolka motora.
- Zastavenie motora v záťaži.
Ak zistíte, že vozidlo stráca výkon pri prudkom zrýchlení alebo pri stúpaní do prudkého svahu, môže ísť o zlý palivový filter. Ak je filter zanesený nečistotami, obmedzí sa tým množstvo paliva, ktoré ním prechádza. Za normálnych jazdných podmienok to môže byť v poriadku, ale ďalšie palivo potrebné na zrýchlenie nemusí byť k dispozícii, ak ho blokuje filter.
Vedeli ste o tom, že mnohé poruchy motora si vieme spôsobiť aj sami každodennými zlozvykmi? Prečítajte si náš článok Pozor na týchto 10 vecí – spôsobujú poruchy motora.
- Náhodné vynechanie motora.
Ďalším príznakom, ktorý sa môže vyskytnúť pri veľkom zaťažení, je náhodné vynechanie valca. Niekedy sa tento problém vyskytne aj pri prudkom stúpaní vozidla, kde motor nedokáže optimálne akcelerovať. Palivový filter môže obmedziť množstvo paliva, ktoré sa dostáva do jedného alebo viacerých vstrekovačov, čo môže spôsobiť vynechanie motora. Je potrebné poznamenať, že zanesený palivový filter nespôsobí zlyhanie vozidla pri státí, pretože moderné autá pri voľnobehu nespotrebujú veľké množstvo paliva.
Je dôležité, aby ste pri prehliadke automobilu nezabudli na palivový filter. Ak chcete predísť tomuto problému, vymeňte palivový filter raz za 1 alebo 2 roky, najmä ak najazdíte veľké množstvo kilometrov alebo ak jazdíte v extrémnych podmienkach.
Ako správne vymeniť palivový filter?
Porucha palivového čerpadla
Palivové čerpadlo je zodpovedné za dodávanie paliva z plynovej nádrže do motora pri stanovenom tlaku potrebnom na dosiahnutie výkonu automobilu. Keď je kľúč zapnutý, palivové čerpadlo sa aktivuje a natlakuje.
Pri najmodernejších vozidlách sú palivové čerpadlá elektrické a sú namontované v palivovej nádrži. Palivové čerpadlo je komponentom zodpovedným za zásobovanie motora palivom potrebným na jeho prevádzku. Akékoľvek chyby palivového čerpadla môžu spôsobiť veľké problémy s ovládateľnosťou a výkonom motora.
Príznaky poškodeného palivového čerpadla:
- Ťažký štart vozidla.
Príznakom, ktorý sa bežne spája s problematickým palivovým čerpadlom, je ťažký štart. Pretože palivové čerpadlá pracujú vždy, keď je zapnuté zapaľovanie, môžu sa časom opotrebovať a oslabiť. Oslabené palivové čerpadlo môže spôsobiť, že vozidlo pred naštartovaním vyžaduje viacnásobné otočenie kľúča. V horšom prípade dochádza ku nenaštartovaniu automobilu. Ak palivové čerpadlo úplne zlyhá – do bodu, keď nie je schopné poskytnúť dostatok paliva na to, aby motor mohol bežať, je potrebné urobiť diagnostiku vozidla, aby sa predišlo ďalším problémom.
- Slabší výkon alebo výpadok motora.
Jedným z najistejších ukazovateľov chybného palivového čerpadla je vypadávanie výkonu motora – zvyčajne pri vysokých rýchlostiach. Ak jazdíte konštantne vysokou rýchlosťou a motor náhle stratí svoj výkon, môže to naznačovať problémy v palivovom čerpadle. V tomto prípade palivové čerpadlo nemôže poskytovať konštantný prúd paliva do motora pri ideálnom tlaku. V horšom prípade môže dôjsť ku vypnutiu motora, pretože slabé palivové čerpadlo nemôže v týchto situáciách držať krok so zvýšenými požiadavkami na palivo.
Ďalším príznakom zlyhania palivového čerpadla môže byť udržiavanie menej ako 1/4 nádrže paliva vo vašom vozidle.
Ak vaše vozidlo vykazuje ktorýkoľvek z vyššie uvedených príznakov alebo máte podozrenie, že by mohlo mať problém s palivovým čerpadlom, nechajte vozidlo skontrolovať odborným technikom, aby ste zistili, či by sa malo čerpadlo vymeniť. V závislosti od rozsahu poškodenia sa môže výkon motora výrazne znížiť.
Ako správne vymeniť palivové čerpadlo?
Porucha lambda sondy
Lambda sonda meria množstvo nespáleného kyslíka vo výfukových plynoch vozidla. Ak je hladina kyslíka príliš vysoká alebo príliš nízka, lambda sonda vyšle signál späť do počítača vozidla, ktorý mu povie, aby nastavil zmes vzduchu a paliva tak, aby vozidlo mohlo pracovať optimálne a v súlade s normami na reguláciu emisií.
Príznaky poškodenia lambda sondy:
- Vyššia spotreba
Ak si vodič všimne, že jeho vozidlo prejde menej kilometrov na rovnaké množstvo paliva ako zvyčajne, môže to byť spôsobené senzorom lambda sondy. Podľa Fueleconomy.gov môže poškodený senzor znížiť počet najazdených kilometrov až o 40 percent!
- Nepríjemný zápach.
Studený motor s chybnou lambda sondou môže spôsobiť nespálenie kyslíka v katalyzátore. Dôsledkom toho môže motor vydávať zápach „zhnitého vajca“.
- Škodlivé emisie.
Porucha senzora lambda sondy môže spôsobiť, že výfukový plyn vozidla bude obsahovať veľké množstvo neprijateľných emisii (ako napr. uhľovodíkov alebo oxidu uhoľnatého). Medzi časté problémy patrí aj hrdzavenie výfuku. Viete, ako v takom prípade postupovať? Prečítajte si v našom článku o hrdzavom výfuku.
Zlý alebo nefunkčný kyslíkový senzor bude mať negatívny vplyv na životné prostredie a výkon vášho motora. Preto je dôležité pri tejto poruche vyhľadať príslušný servis a vymeniť lambda sondu.
Ako správne vymeniť lambda sondu?
Pokiaľ ste už zvážili všetky možnosti, no stále neviete, prečo Vám svieti kontrolka motora na prístrojovej doske, neváhajte nám popísať Váš problém do komentára!
A nezabúdajte, že pokiaľ sa rozhodnete pre kúpu nového jazdeného vozidla, je potrebné ho vždy overiť!
Dobrý deň pri tankovaní keď som natankoval benzín tak mi uakazalo že engine Check neviem z akého dôvodu auto ide ako hodinky neviete mi pomôcť ??
Dobrý deň, nakoľko táto kontrolka môže indikovať mnoho porúch, najlepším riešením je navštíviť autoservis a presne diagnostikovať chybu.
Dobry deň,pri volnobehu auto zrazu ide len na dva valce a začne blikať a neskor sa rozsvieti kontrolka motora.Po opätovnom naštartovaní auto funguje normalne.Kontrolka svieti tak do druheho dňa a potom zasa zhasne.Kde by mohol byt problem?ďakujem
Dobrý deň, nakoľko ide o problém, ktorý môže značiť viac porúch, odporúčame Vám navštíviť autorizovaný servis, kde Vám budú schopní diagnostikovať presnú príčinu. Dúfame, že sa Vám problém podarí vyriešiť.
Toto isté robí mne a neviem kde je problém. Prišla si na to? Ďakujem
Zdravim dneska pri otvoreni vzduchoveho filtra se mi rozvitala kontrolka motora jak mam zrobyt aby zhasla
Dobrý deň, problémom môže byť práve zanesený vzduchový filter. Ak ho máte zanesený, vozidlo môže mať nižší výkon. Nevšimli ste si niečo podobné? V každom prípade, odporúčame navštíviť autorizovaný servis a podrobiť auto diagnostike. Tam Vám povedia presnú príčinu Vášho problému. 🙂
Pozdravujm dnes sa mi na palubovke rozsvetila kontrolka motora. Auto ma normalny vykon ziadne priznaky mensieho vykonu. Auto je wolsvagen pasat. 2,0 tdi
Dobrý deň, jednoznačne odporúčame vykonať autodiagnostiku – tá Vám najlepšie napovie, o čo ide. 🙂
Ahoj, aký bol problém? Stalo sa mi práve to isté.
Ďakujem
Toyota Previa-pri odpojení váhy vzduchu auto má dobrý výkon,spotreba dobrá,štartuje na prvý raz. Pri zapojení váhy vzduchu po 3-4km stratí výkon a veľmi dymí. Na diagnostike Toyota PO mi nevedeli poradiť čo mám urobiť. Stretol sa niekto s takým prípadom?
Dobrý deň, mam Fabiu rv 2008 benzin+lpg. Kontrolka sa mi rozsvietila z nicoho nic a nezhasla. Volal som so svokrom a povedal, ze som musel mat pustenu klimu a ist na plyn, podobny problem na tom aute riesil minuly rok. Riesenie: nepouzuvat klimu a jazdit na benzin. Klimu nepouzivam, jazdim na benzin a urobil som odvtedy cca 1000km a kontrolka svieti, nemala by zhasnut sama po vyhodnoteni? Jazdim opat benzin-plyn, kontrolka nie a nie zhasnut, pri mojom vozeni by som skrachoval len na benzine. Ďakujem
Dobrý deň, keď kontrolka motora neprestáva svietiť, odporúčame Vám zájsť do autoservisu na diagnostiku. Tam Vám najlepšie poradia.
Dobry den
P2196
Raw code: 2196
ECU: Řídicí jednotka motoru
Stav: Potvrzené
OBDII: Heated oxygen sensor (HO2S) 1, bank 1 – signal stuck rich
Mala by to byt lambda sonda
kontrolka sa rozsvietila po cca 1 mesiaci uz 2hy krat / bola zmazana v servise/
Ma nejaky zmysel kontrolovat lambdu ci rovno vymenit?
Dobrý deň. Za studena ide motor normálne. Keď sa zohreje, tak otáčky motora max. 2500 a následne stráca výkon. Robí to aj na voľnobehu. Žiadna kontrolka nesvieti. Na diagnostike nezistili nič.
Mazda 2006 Diesel 2.0
Dobrý… Rozsvietila sa mi kontrolka motora… Auto naštartujem dám spiatočku aauto sa nepohne a vráti sa mi páka do parkingu..odtiahli ho do servisu jeep BA a odtiaľ mi zavolali že s autom jazdia po dvore a nič mu nie je. Po roku sa mi to opakovalo… Poraďte prosím co s tým.. Mam jeep grand cherokee 2014 dakujen
Rozsvietila sa mi kontrolka motora. Nepostrehol som vsak ziadnu zmenu vo vykone. Diagnostika povedala, ze je vadna lambda sonda. Vymenili ju. Po par dnoch sa kontrolka znova rozsvietila. Opat ziadna zmena vo vykone motora. Tankujem premiovy benzin. Obcas prilejem aditivum. Kontrolka veselo svieti dalej. Neviem ani ja, ani servis kde je problem.
Zdravím.Jedna sa o A6 C7 160 kW.Autom jazdím prevažne diaľnice.Rozsvietila sa mi kontrolka motora.Auto ide normalne,bez nejakých náznakov poklesu výkonu.Automat radi pekne,otáčky nekolíšu.V máji menené všetky filtre aj oleje.Som mimo SR a neviem či sa mi narýchlo podarí vyriešiť diagnostiku.
Mám taký problém s kontrolkou motora na 1.2 fabii.Bol robený výbrus hlavy výmene podpálené ventily,nový rozvod, výfuk je už komplet vymenený, a kontrolka svieti znovu!co môže byt príčina?moze si riadiaca jednotka pamäť tu chybu ešte z preč opravy?
Dobrý deň, odporúčame navštíviť servis a napojiť vozidlo na autodiagnostiku. Odborníci Vám budú vedieť najlepšie povedať, či je všetko v poriadku a je potrebné len „zhasnúť“ kontrolku, alebo ide o väčšiu poruchu.