Tajomstvá elektroniky MotoGP

988

MotoGP v dnešnej dobe, keď je elektronika zabudovaná v každom produkte, nezaostáva ani najvyššia trieda súťaže na dvoch kolesách. Box Repsol vám chce priblížiť niekoľko kľúčových komponentov: kontrolu trakcie a anti-wheelie systém.

MotoGP
Systémy, ako sú kontrola trakcie a anti-wheelie zabezpečujú optimálny výkon motocykla/box_repsol_sk

Napriek niekoľkým obmedzeniam od zavedenia jednotného rozvádzača a softvéru, elektronika je základnou súčasťou MotoGP a zohráva kľúčovú úlohu v optimalizovaní výkonu motora. Takisto je dôležitá v oblasti bezpečnosti, pretože ovládať približne 270 koní pod jedným kolesom a na takom ľahkom vozidle by bolo bez elektroniky nemožné. Bez nej by sa koleso pri maximálnom zrýchlení v náklone točilo, a to i v druhom aj treťom prevodovom stupni. V takomto prípade zohráva úlohu kontrola trakcie.

Kontrola trakcie v MotoGP

Kontrola trakcie väčšinou závisí od informácií, ktoré zašlú senzory na rýchlosť kolesa. Ak sa zadné koleso točí omnoho rýchlejšie ako predné (približne o 12%, záleží na nastaveniach), systém sa to snaží napraviť. Hlavnou príčinou je, že šmykľavé zadné koleso ohrozuje celkovú stabilitu a kontrolu.

V tomto prípade kontrola trakcie spustí ECU(riadiacu jednotku motora) a často zamedzí zrýchleniu. Umožňuje nám to technológia “ride by wire”, elektrické spojenie medzí plynovým pedálom a škrtiacimi ventilmi. Ďalšie extrémnejšie opatrenia zahŕňajú načasovanie zážihu valcov, prípadne nezapálenie jedného z nich alebo kombináciu spomínaných krokov.

Systém takisto zohľadňuje aj uhol náklonu vozidla, pozíciu prevodových stupňov, čo mení výkon, akým sa motor prenáša na zadné koleso. Všetky tieto merania sú vypočítané v zlomku sekundy, spravia nenápadné zmeny, ktoré by inak mohli mať tragické následky.

Vezmite si za príklad pretekára, ktorý má v zatáčke uhol náklonu 60°. Na konci náklonu zloží nohu, aby motocykel zodvihol. Ak náš pretekár prisilno pridá plyn, motor dodá pneumatike priveľký krútiaci moment. Výsledkom toho sa koleso bude agresívne kĺzať, čím sa zadná časť motocykla ocitne v kritickom stave. V tomto momente spomínané senzory rýchlosti vyšlú ECU signál, že zadné koleso sa točí príliš rýchlo. Softvér porovná tieto informácie s tými, ktoré tím prednastavil. Po vyhodnotení, že koleso sa šmýka, prinúti motor čiastočne uzatvoriť plyn. Krútiaci moment, ktorý posiela motor do prevodovky, sa zníži a udrží na prijateľnej úrovni. Keď zásah už nie je potrebný, pretekár vráti motocykel do vertikálnej polohy a zrýchli, ECU zmenší požiadavku, až kým sa dosiahne normálne fungovanie.

Tento systém nám pomáha bezpečne zrýchliť. Povolí zadnej časti motocykla jemné prešmyknutie a umožní zachovať brzdy.

Anti-wheelie systém

Kontrola trakcie nám umožňuje maximálne zrýchlenie, či už pri štarte alebo v zatáčke. Priľnavosť zadného kolesa so silou motora však spôsobuje nadvihnutie predného kolesa. Jazdci MotoGP majú výhodu a môžu využiť ďalšiu elektronickú vymoženosť, aby predišli jazde po zadnom kolese, takzvanú kontrolu anti-wheelie.

Kontrola trakcie je bezpečnostným opatrením, zatiaľ čo kontrola anti-wheelie sa používa iba ako systém na optimalizáciu výkonu. Odkedy Dorna Sport (držiteľ práv na organizovanie motocyklistických pretekov MotoGP) vydala obmedzenia na aktualizácie systému, používame jednoduchšie zložky v porovnaní s tými, čo sme používali pred zjednotením ECU a softvéru.

MotoGP
MotoGP/box_repsol_sk

Podobne ako kontrola trakcie, systém anti-wheelie takisto porovnáva rýchlosť kolies v zatáčkach. Systém zaznamenáva, kedy predná pneumatika spomaľuje, zatiaľ čo motor zrýchľuje. ECU dokáže zistiť, či je predné koleso zdvihnuté vďaka senzorom odpruženia. Senzor umiestnený na prednej vidlici ukazuje polohu odpruženia. Rozpozná, či je koleso vo vzduchu a spustí sa tak systém anti-wheelie. Takisto spracúva informácie z interciálneho systému, čím zabezpečuje, aby kĺzanie nespôsobilo rozdielne uhly náklonu kolies.

Na začiatku pracuje kontrola anti-wheelie podobne ako kontrola trakcie. Zamedzuje úplné otvorenie akcelerátora a v prípade potreby zavedie náležité opatrenia.

Uviedli sme iba dva príklady, pri ktorých používame elektroniku a dáta v MotoGP. Systémy, ako sú kontrola trakcie a anti-wheelie zabezpečujú optimálny výkon motocykla, a tým umožňujú našim pretekárom posúvať svoje hranice na trati.

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here