Viete, aký máte použiť olej do vášho auta?

11711

Celkové hodnotenie článku

4,4 rating

Aký olej do auta? Kompletný prehľad parametrov a špecifikácií SAE, API, ACEA. Základnou a nevyhnutnou údržbou motora je výmena oleja a filtrov. Ako vybrať ten správny a čo znamenajú jednotlivé špecifikácie na obale? Všetko vám vysvetlíme v článku.

Olej je nevyhnutným pomocníkom pri práci akéhokoľvek motora. Nezáleží na tom, či ide o automobil (benzín/ nafta), kosačku, alebo motorku. Budete ho potrebovať rovnako ako pohonné hmoty.

Skôr, ako sa vyberiete na nákup motorového oleja, mali by ste o ňom niečo vedieť. Napríklad, čo to je vlastne motorový olej, aké parametre si treba všímať, ale aj to, čo znamenajú jednotlivé špecifikácie. Tento článok vám odpovie na všetky spomínané otázky a pomôže vám sa zorientovať na trhu s motorovými olejmi.

Prečo sa používa motorový olej?

Začnime pekne po poriadku. Oleje sa v aute nenachádzajú len tak, ale majú svoju funkciu. Motorový olej je mimoriadne dôležitou prevádzkovou kvapalinou, ktorá plní predovšetkým tieto dve úlohy:

  • maže kovové časti motora, a tým znižuje ich vzájomné trenie,
  • ochraňuje kov pred koróziou.

Okrem týchto dvoch základných funkcií ešte pomáha odvádzať teplo, čistí motor od nečistôt a mnohé iné.

Kedy meniť?

Na otázku kedy meniť motorový olej neexistuje jediná správna odpoveď. Odborníci tvrdia, že to záleží napríklad aj o druhu paliva, či podmienok, v akých auto jazdí. Samozrejme existujú všeobecné pravidlá:

  1. Motorový olej je potrebné meniť približne po 15 000 km. To považujte za hornú hranicu.
  2. Ak jazdíte veľa po meste, pokojne aj po 10 000 km.
  • Minerálne oleje: odporúčaná doba výmeny po 12 – 15 000 km.
  • Syntetické oleje: odporúčaná doba výmeny po 15 – 17 000 km.

Z čoho sa skladajú motorové oleje?

Každý olej sa skladá zo základnej olejovej zložky a aditív. Olejové zložky sami o sebe nie sú schopné plniť všetky úlohy, ktoré vyžadujú dnešné motory. Ich vlastnosti vylepšujú takzvané aditíva, ktoré majú pozitívne povrchové účinky na komponenty v motore a súčasne vylepšujú zloženie oleja.

Obsah aditív v oleji sa môže pohybovať od 5 % až do 30 %. Práve obsah aditív odlišuje lacné oleje od tých drahších.

Najčastejšie sa používajú aditíva, ktoré

  • zabraňujú oxidačným procesom,
  • chránia súčiastky, ktoré sú citlivé na teplo (napríklad steny valcov),
  • spomaľujú starnutie oleja,
  • udržujú olej v čistote, zabraňujú usadzovaniu a tvoreniu nečistôt (disperzanty a detergenty),
  • zabraňujú hustnutiu maziva pri nízkych teplotách (predovšetkým v prípade minerálnych olejov),
  • zlepšujú teplotný rozsah, v ktorom sa môže olej používať.

Motorový olej sa musí pravidelne vymieňať. Zvyčajne sa odporúča výmena po každých 15 000 kilometroch. Zaujíma vás, čo sa stane, ak ho nebudete meniť? Pozrite sa na to vo videu.

Základné typy motorových olejov

Vo všeobecnosti sa oleje od seba líšia tým či sú vyrobené z ropy alebo sa ich štruktúra upravuje umelou syntézou. V tomto prípade sa zvyčajne hovorí o

Bohužiaľ, toto rozdelenie vám veľmi s výberom oleja nepomôže. Poukazuje len na techniku výroby a nie na jeho špecifikáciu.

Aký typ oleja do auta – hlavné parametre

Olejov je na trhu nespočetne veľa, ale nemôžete kúpiť ktorýkoľvek. Dôvodom je rozličnosť motorov. Každý má inú konštrukciu, vlastnosti, plusy aj mínusy, a preto potrebuje iný olej.

Pri výbere oleja sa orientujte predovšetkým podľa:

  • viskozity (SAE),
  • európskych výkonových noriem (ACEA),
  • amerických výkonových noriem (API)
  • špecifických noriem jednotlivých výrobcov.

Uvedené parametre by ste mali nájsť priamo v užívateľskom manuáli k vozidlu alebo na webových stránkach predajcu, prípadne sa skúste informovať v autorizovanom servise.

Dajte si tu námahu a vždy si pred kúpou zistite, ktoré normy a viskozitu odporúča výrobca pre vaše auto.

Minerál či syntetiku?

Napriek tomu, že plne minerálny, či plne syntetický olej už neexistuje, toto označenie pretrváva medzi motoristami dodnes.

  • Plne syntetické oleje sú označené 0W či 5W.
  • Polosyntetické oleje 10W.
  • Minerálne sú všetky oleje s vyšším číslom, väčšinou sa používa len 15W.

Číslo označuje štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách, čím je číslo pred W nižšie, tým je vybraný olej redší. Druhé číslo za pomlčkou slúži na definíciu hustoty oleja za vysokých teplôt – napríklad v lete.

O čom hovorí viskozita oleja?

Jedným z najdôležitejších parametrov motorového oleja je jeho viskozita. Vyjadruje sa podľa viskozitnej špecifikácie SAE. V podstate ide o hodnotenie viskozity oleja pri rozdielnych teplotách. Údaj na fľaši nájdete v tejto podobe SAE 10W40, SAE 15W-40 a iné.

Označenie viskóznej triedy oleja.
Označenie viskóznej triedy.

Oleje podľa typu motora

Do dieselového motora patrí, pochopiteľne, iný olej ako do benzínového. O tom, ktorý olej je vhodný do ktorého auta, hovorí špecifikácia. Zvyčajne sa používajú vyššie spomínané výkonnostné normy APIACEA.

Označenia podľa API obsahujú dve písmená. Prvé vám prezradí, či ide o olej pre benzínové alebo naftové motory, pričom S znamená benzínový motor a C naftový motor. Druhé písmeno hovorí o výkonnostnom stupni.

Označenie motorových olejov podľa ACEA pozostáva z písmena a čísla. Písmeno A označuje oleje pre benzínové motory a písmeno B pre naftové motory. Číselný údaj symbolizuje výkonový stupeň. Čím je toto číslo vyššie, tým je olej kvalitnejší.

Existujú aj označenia C a E, pričom C symbolizuje olej vhodný pre autá s katalyzátorom a E je pre naftové motory v ťažkých nákladných automobiloch.

Olej do dieselového motora

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že oleje do dieselových motorov obsahujú viac aditív, pretože mažú namáhanejší mechanizmus v porovnaní s benzínovým motorom. Obsahujú predovšetkým disperzanty a aditíva zabraňujúce treniu oceľových častí pod vysokým tlakom.

API kategórie olejov pre naftové motory (aktuálne najpoužívanejšie)
CK Pre štvorvalce vyrobené po roku 2017 vrátane.
CJ Pre štvorvalce vyrobené po roku 2010 vrátane.
CI Pre štvorvalce, ktoré spĺňajú emisné kritéria z roku 2004.
CH Olej pre štvortaktné motory s emisnými štandardmi z roku 1998. Môže sa používať namiesto CD, CE, CF – 4 a CG – 4 .
CF – 2/ CF – 4/ CG Olej nevhodný pre motory vyrobené po roku 2009, špecifikácia 2 a 4 hovorí o tom, či ide o dvojtaktný alebo štvortaktný motor. Zastaraný typ.
CE Olej nevhodný pre motory vyrobené po roku 1994. Zastaraný typ.

Zdroj: api.org

POZOR: Nekupujte si olej z novšej kategórie, ak máte starší dieselový motor. API upozorňuje na svojich stránkach, že kúpa vyššej rady nie je riešením. Pri naftových motoroch, na rozdiel od benzínových, neplatí pravidlo, že novšia kategória je vhodná aj pre starší model. Sú typy olejov, ktoré nespĺňajú všetky požiadavky, ktoré mal starší typ.

ACEA kategórie olejov pre naftové motory
B5 Olej určený pre potreby vysokého výkonu, má predĺžené intervaly výmeny a zníženú vysokoteplotnú (HTHS)* viskozitu na 2,9 – 3,5 mPa.s
B4 Olej pre dieslové motory s priamym vstrekovaním.
B3 Olej pre potrebu vysokého výkonu, možnosť predĺžených intervalov výmeny
B2 Olej pre štandardnú úroveň výkonu

Zdroj: acea.be

* HTHS je dôležitá vlastnosť motorových olejov a výrazne ovplyvňuje spotrebu paliva. Ide o viskozitu pri extrémne vysokých teplotách až 150°C. Dôležitou hranicou tejto viskozity je 3,5 mPa.s . Oleje, ktoré majú viskozitu vyššiu ako 3,5 mPa.s  sú bežnými olejmi a v podstate sa môžu používať v ktoromkoľvek motore. Na druhej strane oleje, ktoré majú toto číslo nižšie, sú špeciálne oleje so zníženou viskozitou a môžu sa používať iba v motoroch, kde to povoľuje výrobca.

Olej do benzínového motora

API kategórie olejov pre benzínové motory (aktuálne najpoužívanejšie)
SN Kategória oleja uvedená na trh v októbri roku 2010. Olej poskytuje v porovnaní s predchádzajúcimi typmi lepšiu ochranu piestov a tesnení. Pre motory vyrobené po roku 2010.
SM Pre motory z roku 2010 a staršie.
SL Pre motory z roku 2004 a staršie.
SJ Pre motory z roku 2001 a staršie.

Zdroj: api.org

ACEA kategórie pre benzínové motory
A5 Olej s predĺženým intervalom výmeny a so zníženou vysokoteplotnou viskozitou HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s
A3 Olej prináša vyššiu odolnosť pred oxidáciou pri vysokých teplotách ako A2, HTHS >3,5 mPa.s
A2 Olej určený na úsporné využívanie paliva s normálnymi intervalmi výmeny.

Zdroj: acea.be

Motorové oleje podľa značky auta

Informáciu o vhodnom oleji pre konkrétnu značku automobilu nájdete:

  • v podobe špecifikácie (API/ACEA) v manuáli k vozidlu
  • alebo je vaša značka (model) auta uvedená priamo na obale oleja.

Druhá možnosť je ideálna. Ak sa na oleji priamo uvádza, že bol schválený pre vašu značku a model auta, máte o starosť menej. V takomto prípade je olej schválený a odobrený priamo výrobcom a spĺňa všetky potrebné požiadavky.

Super

Motorové oleje Repsol

Syntetické mazacie oleje vyvinuté spoločnosťou Repsol spĺňajú najvyššie kritériá.

Výrobcovia, ktorí majú vlastné špecifikácie olejov

Okrem vyššie uvedených špecifikácii existujú aj iné. Napríklad môžete nájsť informáciu, že potrebujete olej VW 500.00. Ako je to možné?

Aby to nebolo s olejmi také jednoduché, niektorí výrobcovia nepoužívajú medzinárodné špecifikácie, ale majú svoje vlastné. Týka sa to predovšetkým áut Volkswagen, Škoda, Audi, Seat.

Aby vám výrobcovia uľahčili pátranie po vhodnom oleji, zvyčajne uvádzajú, ktorý olej spĺňa ich požiadavky. Napríklad VolvoSEAT odporúčajú priamo na svojich webových stránkach Castrol EDGE.

Odporúčanie pre olej.
Ukážka odporúčania na stránke predajcu.

Aký olej do nového auta?

V prípade nových automobilov sa odporúča výmena oleja po prvých 1000 kilometroch. Prečo je to tak? Počas prvých jázd na novom automobile si jednotlivé súčiastky na seba voľne povedané „zvykajú“.

Pri prvých jazdách dochádza k vzájomnému zabrusovaniu súčiastok, ktoré sú z výroby namontované natesno. Kým sa auto zabehne, medzi jednotlivými komponentmi je pomerne vysoký tlak a olej musí naviazať množstvo vzniknutých nečistôt.

Typ oleja na výmenu špecifikuje výrobca a zvyčajne ide o oleje s najnovšími parametrami SK/SN alebo A5/B5.

Ďalšie potrebné oleje do auta

Okrem oleja do motora potrebujete na chod auta aj olej do prevodovkyolej do serva (posilňovača riadenia). Intervaly výmeny týchto olejov sú dlhšie, a tak sa nimi väčšina motoristov zaoberá len sporadicky.

Aj tieto oleje by sa mali podľa potreby dopĺňať a kontrolovať. Osobitnú pozornosť vyžadujú automatické prevodovky. Výmena alebo doliatie oleja bude zanedbateľnou čiastkou v porovnaní s pokazenou prevodovkou.

Aký olej do serva (posilňovača riadenia)?

Servo olej je v podstate hydraulická kvapalina a vďačíte mu za to, že vám na otáčanie volantu stačí aj jedna ruka. Hladinu oleja občas kontrolujte. Ak zabudnete,  auto vás aj samé upozorní na jeho nedostatok. Zvyčajne ide o problémy s plynulosťou pohybu riadenia, prípadne riadenie začne vydávať zvláštne zvuky.

Podrobnejšie informácie o servo oleji, o jeho typoch, ale aj o cene za výmenu nájdete v obšírnejšom článku zameranom na oleje do posilňovača riadenia.

Aký olej do prevodovky?

Prevodovkový olej sa mení naozaj zredkavo a mnohí výrobcovia tvrdia, že ich autá majú takzvaný doživotný olej. Bohužiaľ, toto nie je tak úplne pravda a olej do prevodovky rovnako ako iné oleje časom stráca svoje vlastnosti.

Oleje do prevodovky sa delia podľa toho, či ide o manuálnu alebo automatickú prevodovky. Každá potrebuje zvyčajne iný typ oleja. Viac sa o nich dočítate v článku o výmene oleja v prevodovke.

Aký olej do kosačky?

Motor v kosačke potrebuje olej rovnako ako ten v automobile. Typ oleja závisí predovšetkým od toho, či je kosačka vybavená dvojtaktným motorom alebo štvortaktným motorom.

Potrebné množstvo a vhodný typ oleja uvádza priamo výrobca. Mnohí majitelia kosačiek do nich nalievajú oleje typu „čo doma ostalo“. Tento postup nie je správny a motor v kosačke, rovnako ako v automobile, potrebuje taký olej, aký predpisuje výrobca. Olej sa vždy dolieva po hornú rysku.

2T/ 4T

Oleje do kosačky

Po registrácií na eshope carhelp.sk získavate automaticky zľavu 5% na váš nákup.

Oleje do kosačiek spoznáte tak, že v názve sa objavuje slovo garden (záhrada). Takéto označenia využívajú výrobcovia olejov Castrol aj Motul.

Aký olej do motorky?

Oleje do áut a motoriek sú v podstate veľmi podobné. Napriek tomu má prevádzka motocykla svoje špecifiká, ktoré sa musia premietnuť do zloženia oleja.

V osobných automobiloch sa na mazanie prevodovky využíva osobitný typ oleja, ale v  motorke ju môže mazať priamo motorový olej. Na to, aby olej do motorky plnohodnotne plnil obe úlohy, musia byť jeho trecie vlastnosti dokonale vyvážené. Okrem toho oleje v motorkách majú tendenciu rýchlejšie strácať potrebnú viskozitu.

Olej do auta má iné vlastnosti a obsahuje množstvo zložiek, ktoré znižujú trenie medzi kovovými súčiastkami. Navyše oleje do áut obsahujú detergentné aditíva, ktoré môžu v motorke spôsobiť vznik usadenín na piestovej korune a vo ventiloch.

Nikdy nepoužívajte olej z auta aj do motorky a vždy kupujte taký olej, aký odporúča výrobca vašej motorky.

2T/ 4T

Motorkové oleje

Motorové oleje Repsol používa a testuje 5-násobný majster sveta MotoGP Marc Márquez (2013,2014,2016,2017,2018).

Ako vidíte, s výberom vhodného oleja, to nie je také jednoduché. Správny výber je podmienený znalosťou jednotlivých typov a druhov olejov. Pri kúpe oleja sa vždy orientujte podľa špecifikácie, ktorú udáva priamo výrobca. Všímajte si viskozitu aj výkonnostné normy podľa ACEA a API.

Potrebujem olej do motora

Zanechať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here