Celkové hodnotenie článku
V celej konštrukcii vozidla predstavujú brzdy a ich celý systém jednu z najdôležitejších častí, a to hlavne z hľadiska bezpečnosti. Základnou funkciou bŕzd je zaistiť vozidlo proti jeho samovoľnému pohybu, taktiež aj zabezpečiť jeho spomalenie. Brzdové doštičky sú dôležitou súčasťou. Ich úlohou je vytváranie trenia, ktoré spomaľuje váš automobil. V našom článku sa dozviete o signáloch, ktoré vám dávajú vaše brzdy, ak niečo nie je v poriadku. Pozrieme sa aj na brzdové obloženie a platničky. Čítajte ďalej!


Obsah článku:
Brzdy sa rozdeľujú na dva základné druhy. Ktoré sú to?
Vo vozidlách všeobecne môžeme nájsť dva druhy bŕzd. Sú to kotúčové alebo bubnové brzdy.
Kotúčové brzdy
Na kotúčovej brzde sa nachádza kotúč, pripevnený priamo ku kolesu vozidla. Tento kotúč sa skladá z tlmiča, v ktorom sú umiestnené malé hydraulické piesty stláčané tlakom z hlavného valca. Počas brzdenia piesty tlačia na brzdové platničky na oboch stranách kotúča. Trenie vytvorené stlačením spôsobuje spomalenie alebo zastavenie vozidla.
Bubnové brzdy
Bubnové brzdy sa skladajú z brzdového bubna, pripevneného k vnútornej strane kolesa. Pri stlačení brzdového pedála pôsobí hydraulický tlak na dve brzdové čeľuste proti brzdovému bubnu. Tie sú poháňané valčekom, ktorý ich rozťahuje, čím dochádza k treniu. Práve to spôsobí spomalenie alebo zastavenie vozidla.


Brzdové kvapaliny
Brzdová kvapalina predstavuje neodlúčiteľnú časť hydraulického brzdového systému. Pracuje tak, že prenáša silu do tlaku, aby sa brzdná sila dostala na maximum. Kvapaliny môžeme rozdeliť do dvoch základných položiek, ktorými sú kvapaliny na báze glykolu a tie, ktoré obsahujú silikón.
Najznámejšie brzdové kvapaliny sú DOT 3, DOT 4, DOT 5 a DOT 5.1. Tieto číselné označenia hovoria o bode varu tekutiny.
Čím je číslo nižšie, tým je nižšia aj teplota varu tekutiny.
Netreba zabúdať na to, že brzdová kvapalina na báze glykolu má aj nevýhody. Jednou z nich je, že priťahuje vodu, preto vám odporúčame, aby ste kvapalinu vo vašom vozidle menili minimálne každé dva roky. Časom absorbuje vodu, čím sa brzdová účinnosť znižuje. Veľmi opatrní buďte pri jej dopĺňaní, lebo spôsobuje koróziu lakovaných povrchov. Naopak, základom brzdovej kvapaliny DOT5 je silikón. Veľkou výhodou tejto kvapaliny je, že neabsorbuje vodu a nepoškodzuje natreté povrchy.
Odporúčame zakúpiť vždy novú brzdovú kvapalinu, aby ste predišli kontaminácii vody.


Ak spozorujete jeden z týchto 6 signálov, najlepším riešením bude návšteva servisu
Hlučné brzdy
Ak počujete pri použití brzdy hluk, je to zlé znamenie. Môže naznačovať, že vaše brzdové obloženie je opotrebované, znečistené alebo zanesené. Odporúčame urgentnú výmenu, lebo môže dôjsť k poškodeniu kotúča, a to už je nákladnejšia oprava.
Vibrujúci brzdový pedál
Ak pociťujete pri brzdení vibrácie alebo tlmenie volantu, môže to mať za následok krivý kotúč alebo zadreté brzdy. Vtedy sú brzdové lanká zaseknuté a nie je možné pohnúť kolesom. V lepšom prípadne sa koleso iba točí, čím sa viac zahrieva. Ďalším signálom je nedostatok brzdovej kvapaliny vo vozidle, čo by mohlo spôsobiť poškodenie kovových kontaktných bodov.
Nesprávne uvoľňovanie brzdového strmeňa je tiež dôvodom vibrovania. Jeho úlohou je stlačiť brzdové platničky proti kotúčom, čo spôsobí spomalenie vozidla.
Brzdenie vozidla na jednej strane
Ak spozorujete, že vozidlo brzdí iba na jednej strane, môže to signalizovať zlyhanie brzdovej hadice alebo problém so strmeňmi. Môže sa stať, že jeden z brzdných strmeňov aplikuje počas brzdenia väčší tlak, čo spôsobí nevyvážené zastavenie vozidla.
Jemný brzdový pedál
Ak zistíte, že váš brzdový pedál sa pohybuje ľahšie, čo najskôr navštívte odborníka. Môže dôjsť ku vzniku vlhkosti alebo vniknutiu vzduchu do brzdového systému. Všeobecne platí, že ak máte ručnú brzdu, pedál by sa mal zastaviť viac ako 8 cm od podlahy.
Únik kvapaliny
Ak pociťujete pri stlačení brzdového pedála, že je mäkký, okamžite sa obráťte na servisného technika. Mäkká brzda signalizuje, že uniká tekutina z hlavného valca alebo z nejakej inej časti brzdového systému. Hlavný valec má nádrž, ktorá obsahuje brzdovú kvapalinu, ktorá sa pri použití brzdy posúva cez tenké potrubie a vytvára hydraulický tlak. Pri úniku kvapaliny z tohto systému sa brzdové platničky nebudú môcť pripevniť ku kotúčom, čo spôsobí problémy pri brzdení vozidla.
Zápach brzdy počas jazdy
Zápach pri brzdení, hlavne vo svahoch, je znakom prehriatej brzdy alebo spojky. Po spozorovaní tohto zápachu zastaňte čo najskôr na bezpečnom mieste a skontrolujte ručnú brzdu. Ako? Uistite sa, že je úplne voľná a nechajte brzdy vychladnúť. V prípade, že tento zápach budete ignorovať, môžete riskovať ohrev brzdovej kvapaliny až k bodu varu, čo vám dokáže spôsobiť poruchu brzdenia.


Brzdové obloženie
Brzdové obloženie je dôležitou súčasťou brzdového systému. Ako to celé funguje? Materiál brzdového obloženia je pripevnený ku kovovému podkladu. Brzdové platničky prichádzajú do kontaktu s kotúčom a vytvárajú trenie, ktoré spôsobuje spomalenie. Obloženie chráni kotúče pred priamym kontaktom s kovovou podložkou, čím sa zabraňuje rýchlemu opotrebovaniu a častému nahrádzaniu kotúčov. Veľmi dôležité je skontrolovať kvalitu a vhodnosť materiálu, pretože platničky z tvrdších brzdových materiálov môžu spôsobiť rýchlejšie opotrebenie brzdových kotúčov alebo bubnov. Aby ste si vedeli lepšie predstaviť, ako funguje brzdový systém, odporúčame toto video.
Ako fungujú brzdové platničky
Brzdový systém pozostáva z niekoľkých častí, ktoré prenášajú činnosť vodiča na fyzickú silu, ktorá zastaví auto. Dôležitým komponentom tohto systému sú brzdové platničky, ktoré sa dotýkajú a pôsobia na brzdové kotúče tlačením a trením. Táto činnosť pôsobiaca na brzdový kotúč je to, čo spomalí a zastaví koleso.
Brzdové platničky sú tak vystavované veľkému namáhaniu pri každom spomalení alebo zastavení vozidla. Väčšinou sa vyrábajú zo zmesi železa, medi, ocele a grafitu. Dôvod, prečo sa vyrábajú kovové brzdové platničky, je ich efektívna nákladovosť. Sú veľmi tvrdé, a to ich robí odolnými. Samotné kovové brzdové platničky držia dobre, ale často negatívne ovplyvňujú iné časti brzdy. Kovové brzdové platničky fungujú veľmi dobre hlavne vtedy, keď je teplo. Na druhej strane, keď je zima, zastavenie môže trvať o niečo dlhšie, pokiaľ sa brzdové platničky nezohrejú.
Ako zabezpečiť dlhšiu životnosť bŕzd a brzdových platničiek?
Pýtate sa, ako zabezpečiť dlhšiu životnosť bŕzd a brzdových platničiek? Tu prinášame pár tipov pre vaše brzdy.
- Majte dostatok času na zastavenie. Pri „dupnutí na brzdu“ resp. okamžitom a prudkom zastavení vozidla vaše brzdy trpia, a tým sa aj rýchlejšie opotrebúvajú.
- Zbavte sa zlozvykov. Jedným z najhorších zlozvykov, ktoré sa vyskytujú u vodičov, zväčša začiatočníkov, je stláčanie brzdy ľavou nohou. Stláčanie brzdy ľavou nohou a pritom držanie pravej nohy stále na plyne vedie k zaťaženiu brzdového systému, ktoré neurobí nič pre zastavenie auta, len spôsobí jeho predčasné opotrebenie. Máte veľa zlozvykov? Prečítajte si v našom texte aj o tých, ktorými si spôsobujeme poruchy motora.


- Sledujte tok dopravy. Venujte väčšiu pozornosť doprave, na základe toho budete vedieť včas reagovať a spomaliť, keď spomalia autá pred vami. Nebudete musieť v tak častých intervaloch využívať brzdu a bude vám stačiť len zníženie rýchlosti. Napríklad pri jazde na diaľnici.
- Udržiavajte vozidlo čo najľahšie. Niektorí ľudia majú tendenciu skladovať vo svojom aute veľa vecí, čím sa zvyšuje aj hmotnosť. To následne vedie k väčšiemu zaťaženiu, ktoré musia brzdové platničky znášať pri zastavení. Nevzťahuje sa to však len na prenášané predmety v aute. Kolesá, stereo systémy a rôzne ďalšie prispôsobenia môžu spôsobiť, že bude auto viac zaťažené, čoho následkom môže byť skrátenie životnosti bŕzd a brzdového obloženia.
- Namažte brzdy každé dva roky. Namazanie bŕzd pomôže; vaše brzdy budú fungovať efektívnejšie a ich vnútorné komponenty dlhšie. Namastenie by sa malo vykonávať hlavne preto, že brzdová kvapalina priťahuje vodu. Pri opakovanom používaní brzdy alebo počas náhleho núdzového brzdenia sa môže táto vlhkosť začať „variť“, čo spôsobuje zníženie účinnosti brzdenia. Spôsobuje tiež vnútornú koróziu, ktorá znižuje životnosť brzdových súčiastok ako sú napríklad gumové tesnenia.
Zlé brzdové obloženie môže vážne poškodiť váš automobil.
Hovorí sa, že nie vždy to najdrahšie je najlepšie, samozrejme to platí aj z opačnej strany. Na niektorých veciach sa jednoducho neoplatí šetriť. A medzi tieto spadajú aj brzdy a ich ďalšie príslušenstvo. Samozrejme to nie je vždy len o cene daného komponentu, ale vo veľkej miere s tým súvisí aj štýl jazdenia.


Viac času na zastavenie, jednoduché spomalenie a vyhýbanie sa preťaženiu vášho automobilu, ako aj ďalšie zmeny v návykoch jazdenia, môžu predĺžiť životnosť a výkon bŕzd. Desiatky eur môžete ušetriť, ak budete jazdiť na „zdravých“ brzdových platničkách, pretože tie sú úzko späté s ďalšími komponentmi automobilu ako sú kotúče, pneumatiky a pod. Pri používaní zlých brzdových platničiek môže dôjsť k postupnému poškodeniu aj ďalších komponentov, čo sa častokrát odráža na vyšších cenách pri opravách.
Brzdy a servis. Kedy ho navštíviť?
Medzi základné úlohy údržby vášho vozidla, ktoré nemôžete ignorovať, je servis bŕzd. Pre tých menej všímavých alebo zábudlivých dáva už samotné vozidlo signály, že nie je niečo v poriadku. Zvyčajne sú to zvuky alebo svietiace kontrolky, ktoré signalizujú, že je čas, aby vaše vozidlo prešlo profesionálnou kontrolou.
Zasvietila vám kontrolka motora alebo niektorá iná na prístrojovej doske? Objednajte sa do servisu alebo si domov zakúpte autodiagnostiku.


Brzdový systém je potrebné pravidelne kontrolovať. Vaše brzdy by mali prejsť rukami odborníkov približne každých 6 mesiacov alebo po každých 10 000 najazdených kilometroch, aby ste zabezpečili ich správny výkon. V prípade, že spozorujete tieto znaky, budete vedieť, že váš systém potrebuje údržbu:
- auto ťahá na jednu stranu,
- volant alebo brzdový pedál pri brzdení vibruje,
- brzdy sú ťažko alebo veľmi ľahko stlačiteľné,
- kontrolky systému ABS (protiblokovacieho systému) sa rozsvietia.
A čo vaše brzdy? Potrebujú servis? Pozrite si našu ponuku náhradných dielov. Nezabudnite, že sa dá jednoducho vyhľadávať aj podľa typu vozidla.
[…] musíme najskôr porozumieť riadeniu vozidla a taktiež brzdeniu. V momente, keď zatlačíme brzdový pedál, brzdné doštičky na kolesách zatlačia na brzdové kotúče, čím sa trením začnú […]