Celkové hodnotenie článku
Výmena prevodového oleja patrí medzi jednu z najdôležitejších činností, ktorú by ste mali svojmu vozidlu pravidelne dopriať. Olej je potrebné meniť v každom jednom vozidle v pravidelných intervaloch po určitom počte najazdených kilometrov. Výmena oleja v automatickej prevodovke je o to dôležitejšia!
Aj keď si mnohí myslia, že meniť olej v automatickej prevodovke nie je dôležité, opak je pravdou.
Výmena oleja v automatickej prevodovke by sa mala vykonávať po každých 60 000 najazdených kilometroch.

Obsah článku:
Funkcia oleja v automatickej prevodovke
Olej v automatickej prevodovke zohráva veľmi dôležitú úlohu. Nielenže slúži na chladenie a mazanie, ale je takisto využívaný aj na ovládanie preraďovania rýchlostných stupňov.
Dôležité je, aby nikto výmenu oleja v automatickej prevodovky nezanedbal. Neskorá výmena oleja v aute môže spôsobiť veľké problémy, ktorým sa každý majiteľ vozidla chce vyhnúť.
Olej v automatickej prevodovke, tak ako každá iná kvapalina vo vozidle, po určitom čase začne strácať svoje vlastnosti, nie je schopný zabezpečovať svoju bežnú činnosť a navyše, mnohokrát sa môžu do oleja dostať menšie nečistoty, ktoré takisto komplikujú jeho funkcionalitu. Je dôležité poznamenať, že bežný užívateľ si chybu na prevodovke nevšimne. A pritom až 80% problémov, ktoré súvisia s prevodovkou, majú dočinenia s chybným prevodovým olejom. Chyby sa prejavujú jemnými prejavmi, ktoré včas nemusíme zaregistrovať, no po čase sa z nich môžu stať aj komplikovanejšie poruchy.

Včasná výmena oleja v automatickej prevodovke tento problém môže vyriešiť pomerne jednoducho. A keďže býva prevodový olej neustále zaťažovaný, výmenu by ste zanedbávať nemali.

Ako zistím, že je potrebná výmena oleja v prevodovke
Medzi hlavné indikátory, ktoré preukazujú potrebu výmeny oleja v automatickej prevodovke, patrí:
👎 stúpanie otáčok pri radení,
👎 trhanie automatickej prevodovky počas radenia,
👎 problémy alebo nemožnosť zaradenia spiatočky,
👎 neskoré radenie prevodovky,
👎 problémy s radením akéhokoľvek rýchlostného stupňa,
👎 zapnutie núdzového režimu počas jazdy.
Nový olej v automatickej prevodovke zaručí…
🌟 dlhšiu životnosť automatickej prevodovky,
🌟 spoľahlivejšie a presnejšie radenie,
🌟 predchádzanie drahšiemu problému s automatickou prevodovkou,
🌟 opravu vynechávania stupňov,
🌟 znovuobnovenie požadovaných vlastností oleja.
Typy automatických prevodoviek
Typov automatických prevodoviek je mnoho. Poznáme však niekoľko základných druhov, ktoré sa najčastejšie vyskytujú vo vozidlách. Ide o štyri typy.
Hydrodynamická prevodovka
Jedným z najznámejších typov automatických prevodoviek je práve hydrodynamická prevodovka, ktorá je známa aj tým, že je pružne spojená cez hydrodynamický menič.

V prípade tejto prevodovky, kolesá a motor nemajú priame spojenie. Veľkým plusom tejto prevodovky je jej dlhá životnosť a schopnosť meniť plynulo točivý moment a radiť prevodové stupne. Využíva sa aj pri výkonných motoroch.
Nevýhodou je jej vysoká spotreba. Problém môže nastať aj pri odťahovaní vozidiel, ktoré disponujú hydrodynamickou prevodovkou – odťahovanie týchto vozidiel je absolútne nevhodné. Čo sa týka hmotnosti vozidla, tá sa pri takejto prevodovke výrazne zvyšuje.
Variátorová prevodovka (CVT)
Táto prevodovka, na rozdiel od predchádzajúcej, nemá hydrodynamický menič. Variátorová prevodovka poskytuje plynulú zmenu prevodového stupňa. Výhodou týchto prevodoviek je vysoká životnosť. Naopak, pokiaľ bude potrebná oprava tejto prevodovky, dostupnosť náhradných dielov je veľmi zlá.

Dá sa povedať, že variátorová prevodovka nemá rýchlostné stupne. Mnohí ju označujú aj ako bezstupňovú. Ide o špecifický typ prevodovky, ktorá umožňuje plynulý a hladký prevodový pomer medzi vstupným a výstupným hriadeľom. Je pomerne ľahká, s dobrou dynamikou a účinná.
Nevýhodou týchto prevodoviek je finančná náročnosť opráv, ako aj monotónnosť ich zvuku. Pri zaradení vyšších prevodov je zvuk motora konštantný, čo nevyhovuje úplne každému.
Mechanická dvojspojková prevodovka (DSG)
Mechanická dvojspojková prevodovka patrí medzi najmladšie prevodovky. Ako už z názvu vyplýva, využíva dve spojky namiesto jednej.
Avšak, je možné poznamenať, že táto prevodovka svojou štruktúrou pripomína manuálne prevodovky. Má dva hriadele prenosu energie a taktiež dve spojky. Netreba však zabúdať, že ide o automatickú prevodovku, takže koncepcia dvoch pedálov ostáva nezmenená.
Radenie v tomto type prevodovky je nastavené tak, že jedna spojka je zodpovedná za párne stupne, druhá za nepárne stupne. Keď je potrebné preradiť, kotúč jednej spojky sa rozpojí a druhá sa zase spojí.

Aj keď ide o plne automatickú prevodovku, DSG sa ponáša na manuálne prevodovky.
Výhodou tejto prevodovky je prijateľná cena a nižšia spotreba. Netreba zabúdať ani na vysokú rýchlosť radenia rýchlostných stupňov. Na rozdiel od hydrodynamickej prevodovky, je prevodovka DSG výrazne ľahšia.
Mechanická dvojspojková prevodovka je však veľmi hlučná. Takisto, servis týchto prevodoviek býva pomerne nákladný.
Mechanická automatická prevodovka

Posledným typom je mechanická automatická prevodovka, ktorá patrí medzi najmenej využívané automatické prevodovky. Avšak, obľúbenou býva primárne v moto športe a v športových vozidlách.
Táto prevodovka má jednu spojku, ktorú však vodič nepoužíva a ani ju nemá. Radenie rýchlostných stupňov prebieha elektronicky a samočinne pomocou počítača.
Výhodou týchto prevodoviek je veľmi rýchle radenie, ktoré je na úkor nízkej hlučnosti a nákladov.
Akú automatickú prevodovku si vybrať?
Na túto otázku nie je možné presne odpovedať. Pre každého šoféra sú dôležitejšie iné vlastnosti daných prevodoviek. Niekto sa pozerá na možný výkon, ďalší na nákladnosť opráva a podobne.
Je však dôležité, aby sa každý vodič oboznámil s funkcionalitou, výhodami a nevýhodami jednotlivých typov automatických prevodoviek a na základe týchto znalostí si zvolil tú, ktorá mu bude najviac vyhovovať.
Najpodstatnejšie však je, aby nikto nezabúdal na výmenu oleja vo svojej prevodovke. Pokiaľ máte záujem o predĺženie jej životnosti a správneho chodu, nájdite si miesta, kde je možná výmena oleja v automatickej prevodovke. ⬇️⬇️⬇️
Na týchto miestach vymeníte olej vo svojej automatickej prevodovke
Aby bolo rozhodovanie jednoduchšie, vybrali sme jednotlivé regióny na Slovensku a v nich niektoré mestá, v ktorých je možná výmena oleja v automatickej prevodovke. Rozhodnite sa, ktorá lokalita vám vyhovuje najviac!
KRAJ | MESTO | SERVIS | CENA |
Bratislavský kraj | Bratislava | Dobrý Autoservis | od 150 € |
GEARBOX Slovakia, s. r. o. | – | ||
MAFI auto-pneu-servis | – | ||
Vymena Oleja | 60 € – 500 € | ||
Senec | PS Autoklinika | – | |
Trnavský kraj | Trnava | Autoservis Dvorak | – |
Dunajská Streda | Cekoss, s. r. o. | – | |
Trenčiansky kraj | Stará Turá | Auto Čiernik | 308 € – 592 € |
Prievidza | Vianor | – | |
Nitriansky kraj | Topoľčany | Autokomplet | 220 € – 690 € |
Nitra | ARSERVIS | – | |
JK Auto, s. r. o. | – | ||
Žilinský kraj | Žilina | Autoservis Šefranko | – |
KN AUTO | – | ||
Kvačany | Autoservis URBAN | – | |
Ružomberok | Auto Labs | od 210 € | |
Banskobystrický kraj | Banská Bystrica | MV MOTORS | od 180 € |
Auto IMP | – | ||
Car Hospital | – | ||
Lučenec | Autoservis FOGO, s. r. o. | – | |
Hriňová | Autospol Jozef Šarvaš | – | |
Nová Baňa | ZF Automatic | – | |
Prešovský kraj | Prešov | ESI Car, s. r. o. | – |
AL – Auto, s. r. o. | – | ||
Bardejov | M4 Autoservis Rýchloservis | – | |
Košický kraj | Košice | Autoservis Ján Džubák | – |
Veľkou výhodou je, že výmena oleja v automatickej prevodovke trvá len od dvoch do štyroch hodín. Ide o pomerne rýchlu záležitosť.
Aký olej ide do automatickej prevodovky?
O tom, aký olej potrebujú prevodovky, máme celý samostatný článok, no aj tak zhrnieme hlavné špecifiká pre olej do automatickej prevodovky.
Poznáme minerálne, polosyntetické a syntetické oleje. Niektoré z olejov, ktoré sú určené pre automatické prevodovky, sa môžu využívať aj v manuálnych prevodovkách. Väčšina olejov do automatických prevodoviek má však označenie GM Dexron IID alebo GM Dexron III. V ponuke je výber z množstva rôznych olejov, objemov a značiek. Cena prevodových olejov za jeden liter sa zväčša pohybuje v rozmedzí pár eur (4,50 – 8 €). Málokedy cena stúpne nad 15 €.

Neexperimentujte!
To, aký olej máte do vašej predovky použiť, je presne špecifikované výrobcom vášho vozidla. Nerobte zbytočné pokusy a dobre sa o tom informujte. Takisto, nezabudnite prezistiť, koľko oleja budete potrebovať.
Ako vymeniť olej v automatickej prevodovke
Môže sa zdať, že ide o jednoduchú záležitosť, no vo veľkej väčšine prípadov sa odporúča meniť olej automatickej prevodovky v autoservise, ktorý tieto služby ponúka. Krátky zoznam týchto servisov je vypísaný vyššie v tomto článku.
Pokiaľ ste sa však rozhodli, že dokážete túto činnosť vykonať aj sami (a v prípade, že vlastníte vozidlo, ktoré umožňuje aj domácu výmenu prevodového oleja), výmena si vyžaduje niekoľko neodňateľných krokov, ktoré musíte dodržať.
Ide však o náročnú výmenu, ktorá sa v žiadnom prípade neodporúča laikom!
Prinášame vám foto návod:
Neodborná výmena môže vážne poškodiť prevodovku. V takom prípade peniaze neušetríte, ale práve naopak!
Preplach automatickej prevodovky
V servisoch sa pri výmene oleja vykonáva aj preplach, ktorý však bez na to určeného prístroja v domácom prostredí nezvládnete. Ten zabezpečí to, aby sa vymenil v automatickej prevodovke celý objem oleja. Toto nie je možné dosiahnuť postupom, ktorý je popísaný vyššie. Aj keď sa väčšina oleja vypustí, vždy zostane časť starého oleja v jednotlivých ovládacích a chladiacich častiach prevodovky.
Preto sa vždy odporúča vykonať výmenu tohto oleja v autoservise na to určenom! Preplach zahŕňa aj pridanie špeciálnych látok, ktoré zabezpečia dokonalú výmenu oleja.
Nechajte to na odborníkov!
Je lepšie jedenkrát vidieť, ako stokrát počuť. Preto predtým, ako sa pokúsite o samotnú výmenu oleja v prevodovke, pozrite si nasledujúce videá, ktoré vám ukážu presný postup:
Ak si ani po pozretí videa nebudete istý výmenou, obráťte sa, ako už bolo spomínané, na osvedčený autoservis, ktorý sa špecializuje na automatické prevodovky.